www.omkonst.com:
Reflektion kring en bild
Om Nygårds Karin Bengtssons bild "Sitting in White Room", februari 2005
Text: Susanna Slöör

Nygårds Karin Bengtssons fotografi av en bortvänd ung man blev en kär bekantskap på konstmässan 2005 i Sollentuna 2005. Bilden visades i Galleri Hjärnstorms monter.

skriv ut denna text

Påminnande om ett gosseporträtt av 1700-talsmålaren Chardin sitter den gängliga gestalten på en enkel trästol vid ett bord. Modellen har vänt konstnären ryggen och ansiktet är riktat mot fönstret. Man vet inte om han blundar eller stirrar bevakande mot ett mål på andra sidan glasrutan. Nygårds Karin Bengtsson har valt att skyla den eventuella händelse som utspelar sig. Rummet vilar i ett milt vitt ljus medan utsikten är överexponerad och flyter samman med den tunna gardinen.

Motljuset värmer ynglingens kind röd och omfamnar rummet, slickar dess vita väggar samt bomullen i pojkens skjorta. Nygårds Karins omsorgsfulla ljusarbete lyfter fram fotografiets mjuka och rikhaltiga mellanregister, vilket bidrar till den kontemplativa stämningen. Bilden är förunderligt befriad från sin form och talar direkt till målaren i mig.

Pojkens lätt kutade rygg och hållning avslöjar inget om hur länge han har suttit där. Med hjälp av kompositionen verkar Nygårds Karin även vilja störa det vilsamma lugnet. De vertikala linjernas retfullt ”orena” förhållande till ytan skapar en känsla av otålighet. Det gör att man enkelt kan föreställa sig att pojken inom en tiondels sekund lika gärna kan rusa upp från stolen, som att fortsätta sitt försjunkna lätt uttråkade grubblande. Modellens aktiva frånvaro känns dovt oroväckande. Upplevelsen förstärks också av den bortvända ryggtavlan som åsidosätter betraktaren.

ögat hindras att börja läsningen i det invanda övre vänsterkrysset och leds istället via en djupverkande diagonal snett in mot höger till hörnet, där väggen möter fönstret. Ryggtavlan blockerar betraktaren, samtidigt som man görs medveten om riktningen på modellens blick ut genom fönstret som tecknar en imaginär korsande diagonal. Punkten där dessa djupverkande diagonaler möts finns placerad något bakom pojkens huvud, vilket bidrar till föraningen om att figuren är på väg att hastigt resa sig.

Stockholm 2005-02-21 © Susanna Slöör


 


 

 

 


"Sitting in White Room" 2004, C-print, 110X136 cm
© Nygårds Karin Bengtsson


Omkonsts startsida