www.omkonst.com:
Måleriska språk
Filippa Arrias, Cecilia Sikström, Sissel Wibom, Galleri Argo, Stockholm, 9/2 – 2/3 2008
Text: Susanna Slöör

skriv ut denna text

Galleri Argo gör återkommande trippelutställningar under rubriken måleriska språk. Här bjuds på ett smakprov på var målarna befinner sig mellan sina respektive separatutställningar. Man får chansen att se ett nytt spår på väg att födas och möjligheten att göra mer konkreta jämförelser på gott och på ont.
      Den här gången deltar Filippa Arrias, Cecilia Sikström och Sissel Wibom. Intressant i sammanhanget i mitt tycke är Filippa Arrias, som låter en ana nya infallsvinklar. Från att i början av 2000-talet gärna arbetat med fotografiska förlagor, söker hon sig nu mot ett mer diversifierat och fragmenterat uttryck. Här varieras text, rena ytor och figurativa element till fantasikonstruktioner eller överlappande collage.

Sissel Wibom har sedan sin debut arbetat i en måleriskt saklig tradition, med porträtt och stilleben samt med den noggranna registreringen som grund. Här visas några mindre stilleben med nedtonade anspråk, och med en mer summarisk sammanfattande blick för motivet. Det känns välgörande.
      Cecilia Sikström gör knappast sin trofasta krets besviken, men jag saknar en vilja hos henne att omformulera sina måleriska problem. Ett genomarbetat måleri räcker inte i mina ögon. Man måste kunna ana att utövaren någon gång låter sig skakas, överraskas eller tvivla. Ett sådant frågetecken kan man även resa för Wiboms måleri, även om öppningar kan skönjas.
Filippa Arrias väcker däremot nyfikenheten inför en ny större mönstring av hennes verk.  

Stockholm 2008-02-13 © Susanna Slöör


 


 

 

 


"Singing Elvis everywhere" © Filippa Arrias

 

 


"Variant III" © Sissel Wibom

 

   
Galleri Argo | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com