www.omkonst.com:
Vad vill de ha med sig?
Swetlana Heger: Smoke (Liberté Toujours). Retro – ett svenskt romantiskt perspektiv
Guy Ben–Ner: Stealing Beauty. Kalmar Konstmuseum 10/5 – 24/8 2008
Text: Björn Larsson

skriv ut denna text

Man kan se Swetlana Hegers installation Smoke som en plattform för diskussioner om den meningsproduktion som växer fram i anslutning till fenomenet rökning. De flesta av Hegers bilder av rökande kvinnor ser ut att vara tagna på åttiotalet eller tidigare – de signalerar ingenting av den nu rådande ”rökning är väldigt dåligt och fult – det är vi alla överens om - andan”, utan griper mer tillbaka på en tid då rökning förknippades med frihet och oberoende. I en kvinnlig kontext stod rökning på den tiden för jämlikhet. I utställningen finns rökrum för män och kvinnor. Det verkar som att rökrummen saknar ventilation, men det har ingen betydelse för den som går in där och sätter sig kan konstatera att här har ingen någonsin tänt en cigarett. Enda lukten är ifrån silikonet som användes när rökrummets glasrutor monterades. Fastän sparsmakad blir Hegers installation effektivt provokativ eftersom den handlar om en av vår tids lättast igenkännbara Judashandlingar. 

I det sitcom-inspirerade verket Stealing Beauty, inspelat i IKEA–varuhus i New York, Berlin och Tel Aviv, låter Guy Ben-Ner skådespelare spela upp några familjescener på temat ägande utifrån teorier av Friedrich Engels och Max Weber. De stolpigt tillyxade scenerna filmas med dolda kameror men familjediskussionerna avbryts inte när varuhusens besökare plötsligt flanerar in i bild och kollar vad soffan som skådespelarna sitter i kostar. Det dysfunktionella mötet mellan dessa två fenomen - ”familjen” som befolkar vår tids mest genomslagskraftiga idé om hur hemmet bör se ut (möbelförsäljarnas), och besökarna, som likt zombies med erövrarblick passerar igenom miljöerna, blir en språngbräda in i nya frågeställningar. Vad är det egentligen den presumtive konsumenten i möbelvaruhuset letar efter, och vill ha med sig hem? Uppenbarligen inte ett familjegräl om ägandets förtryck. Presenterad på IKEA:s hemmaplan i Småland aktiverar Ben-Ners film frågor om det multinationella företagets marknadsföring och om lokal identitet.

Diskussionerna kring ett eventuellt nytt konstmuseum i Kalmar har varit långa och efter ett ”konstbråk” (har vi hört det förut), som bland annat resulterade i att museibygget stoppades under tre månader på grund av en överklagan, är man nu sedan i maj i år igång med en utställningsverksamhet som lovar gott inför framtiden.
På plan 3 visas en genomgång av svensk konst sedan tvåhundra år med betoning på det romantiska utifrån sublima, historiska och nationella förtecken. Inlån från Moderna Museet och Nationalmuseum tillsammans med mer lokalt förankrad konst gör detta till en personlig kavalkad av highlights med konstnärer som Carl Fredrik Hill, Per Ekström, Vera Nilsson, Christina Sundberg och Tuija Lindström.

Stockholm 2008-07-30 © Björn Larsson


 


 

 

 


"Smoke (Liberté Toujours)" © Swetlana Heger


"Stealing Beauty", Stills från video, 2007 © Guy Ben-Ner


RETRO - ett svenskt romantiskt perspektiv

   
Kalmar Konstmuseum | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com