www.omkonst.com:
En bisarr idé
"Lika för lika", Sigurður Guðmundsson, Kristján Guðmundsson, Árni Guðmundsson, Gudmunður Kristjánsson, Gävle Konstcentrum, 14/6 – 28/8 2008
Text: Björn Larsson

skriv ut denna text

De två bröderna Sigurður och Kristján Guðmundsson har varit verksamma på den internationella konstscenen ända sedan sjuttiotalet och hör till Islands mer framgångsrika konstnärer. Sigurður Guðmundsson började sin konstnärskarriär i en fluxustradition och har arbetat i olika format och tekniker under åren. Han har länge bott i Holland, är för närvarande bosatt i Kina, och fotografierna i serien ”Mutes” tar mycket riktigt avstamp i olika kultursfärer. De arrangerade bilderna i ”Mutes”–serien är porträtt av människor som uttrycker en transcendent, inåtvänd rörelse, eller som befinner sig i ett arrangemang som passar dem mycket illa – till exempel handikappade kinesiska uteliggare uppställda i ett koreografiskt arrangemang tillsammans med kvinnliga nakenmodeller. Ibland finns paralleller till Gregory Crewdsons eller Jeff Walls fiktionsmättade bilder – men allt som oftast lämnas betraktaren i irriterande ovisshet om huruvida detta ska betraktas som staged photography eller om det faktiskt rör sig om regelrätta porträtt av individer.

Kristján Guðmundsson är en konceptualist och minimalist, som med reducerad färgskala och avskalat formspråk, gör betraktaren uppmärksam på detaljerna. Hans konst består ofta av ett enda väl valt motsatsförhållande som blir till ett instrument genom vilket man kan betrakta de mest subtila variationer och ljusskiftningar. Och visst finns här ett isländskt drag – med sina objekt och skulpturer av glas skildrar Kristján Guðmundsson snarare en karg natur än det teknologiska samhällets konsekvenser.

Trots att Gävle Konstcentrum sedan några år är mindre centralt beläget, i det som tidigare var skogsmuseet Silvanums lokaler, finns ambitionerna att visa konst på en hög nationell och internationell nivå fortfarande kvar. Men att göra en grupputställning där familjebanden får fungera som avgränsning för utställningsgruppens sammansättning är ändå en idé som man i det här fallet får betrakta som både förvånande och bisarr. Allt tyder på att arrangemanget leder till något som känns mer bekvämt för utställarna än för publiken.
      Sigurður och Kristján Guðmundssons två medutställare på Gävle Konstcentrum är deras två respektive söner Árni Guðmundsson och Gudmunður Kristjánsson. Den förres fotografier liknar kolteckningar och har intressanta kvaliteter som tyvärr undanträngs helt av de digitala klockor och väggur som konstnären har monterat in i bilderna. Dessa oändligt övertydliga metaforer för tid ställer till med stor oreda. Som en pendang till den väggbaserade konsten visar Gudmunður Kristjánsson det interaktiva ljudverket Diskomaskina, som är en plasttunna försedd med ett antal ljudförvrängande reglage. När det gäller konstärlig integritet och formsäkerhet når de två sönerna tyvärr inte alls upp till sina fäders nivå, vilket gör det här till en utställning med stark slagsida.

Stockholm 2008-08-06 © Björn Larsson


 


 

 

 


"Feeling Extremely Well" © Sigurður Guðmundsson


"Posing Streetpeople & Nudes"
© Sigurður Guðmundsson

 


"Red Painting over Clear View"
© Kristján Guðmundsson

 


"Drawing 1" © Kristján Guðmundsson

   
Gävle Konstcentrum | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com