www.omkonst.com:
Kärlekens bestiarium
Tilda Lovell, Galleri Lars Bohman, Stockholm, 15/11 – 14/12 2008
Text: Susanna Slöör

skriv ut denna text

En höjdpunkt mot slutet av höstsäsongen är Tilda Lovells genomarbetade utställning på Galleri Lars Boman. Man gläds över helheten och viljan att även utnyttja rummet och ljuset för att stegra uttrycket. Hon visar nog det bästa exemplet hittills på hur man tar sig an det svåra mörka rummet längst in i den labyrintiska lokalen. Här skapas emellertid den perfekta scenen för det återskapade bestiarium som Lovell hämtat från fjortonhundratalsmästaren Hieronymus Boschs suggestiva bildvärld.

Triptyken ”Lustarnas trädgård”, som finns på Pradomuseet i Madrid, har tjänat som inspirationskälla. Med ett smittande engagemang och en kärleksfull omsorg gentemot originalet har Tilda Lovell omformulerat utsnitt av Boschs värld i tredimensionell form. Små förskjutningar kan skönjas i exempelvis kärleksparet där uppvaktaren lekfullt smiskar och stoppar en blomma i anus på sin partner. Här är båda kvinnor.

Frukter och blommor anspelade i Boschs mytologi på könsorgan, och vatten på själva könsakten. Den ståtliga fisken är mannens motsvarighet till blomman i den kära leken. Lustarna förledde deltagarna och dömde dem till eviga kval i helvetet. Bildgåtorna hämtades gärna ur sånger samt vardagens språkvitsande och lek med metaforer.

Nu tror jag dock att Tilda Lovells lån inte nödvändigtvis bör kopplas till Hieronymus eller beställarnas trosvissa övertygelse om att den värsta dödsynden är otukten och kvinnan det helvete kring vilket männens i galenskapande ritt kretsar. Konceptet känns i så fall lite olustigt med tanke på uppsvinget för en moral med religiös koppling och en negativ kvinnosyn. Men bortsett från detta låter man sig gärna hänföras över den omsorg som finns nedlagd i minsta lilla figur. Fågelfjädern, fjärilsvingen och dockskåpets minikortlek smälter effektivt in i berättelserna. Måttet i koppar sitter som en smäck på den glosögda djävulsfågeln, eftertänksamt tuggande på ännu en förtappad själ.

Stockholm 2008-12-03 © Susanna Slöör


 


 

 

 


"Över isen", 20x15 cm, 2008 © Tilda Lovell


Ur "Varsel, välsignelser och besvärjelser" © Tilda Lovell


"Mot Las Vegas", 42 x 29 x 21 cm, 2008 © Tilda Lovell

   
Galleri Lars Bohman | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com