www.omkonst.com:
Generellt grundmönster erövrat
Mattias Nordéus, Milliken Gallery, Stockholm, 27/11 2008 - 17/1 2009  
Text: Björn Larsson

skriv ut denna text

Det finns en historia som Bror Hjorth brukade berätta om när han som barn för första gången fick en upplevelse av vad ”konst” är. På gården där han växte upp ser han en del av en uppsågad grindstolpe ibland de oregelbundet formade vedträna i en vedlår. Vid åsynen av den skulpturalt tillyxade grindstolpsbiten drabbas han av en upplevelse av form. Minnet av grindstolpen ska komma att följa honom livet ut.

Utan jämförelser i övrigt tror jag att alla konstnärer har haft liknande ögonblick när upplevelsen av konst gör sig påmind i ett oväntat sammanhang. Vad som verkade vara ett oformligt brus inrättade sig plötsligt enligt estetiska system. Erfarenheten liknar författarens när han/hon återvänder till ett specifikt ord och upptäcker att det egentligen bara är en grupp bokstäver som ställts på rad. Kanske samtidigt en skymt av källan till de instinkter som driver människan att vilja sätta sitt märke?

Under många år flitig TV-spelsfantast har Nordéus utvecklat ett särskilt förhållande till de tidiga spelens primitiva pixeleringar och lågupplösta polygoner. De förenklade karaktärerna såg okej ut framifrån, men så fort de vände sig åt sidan blev de anatomiska tveksamheterna uppenbara. Illusionen rämnade men spelet fortsatte, och det som såg ut som ett provisorium blev med tiden en storhet i sig. Ett generellt grundmönster erövrades. Ungefär som när Roy Lichtenstein skapade en ny visuell syntax på 60-talet med hjälp av Bendaypunkten som han hämtade ifrån reklam och seriemagasin.

Från början målare övergick Nordéus så småningom till att börja bygga skulpturer av mdf-skivor och resultatet som man nu kan se på Milliken Gallery är slående. Med avstamp i religiösa motiv och i försvarsindustrins engagemang i TV-spelsvärlden ifrågasätter Mattias Nordéus spelens ideologiska grundvalar, samtidigt som den kreativa diskussionen om grundformernas ursprung och egenskaper är ständigt närvarande. 

Stockholm 2008-12-03 © Björn Larsson


 


 

 

 


"The Deposition", 2008, olja på trä, skulptur
47 x 43 x 57 cm © Mattias Nordéus


"Original Sin" (open), 2008, olja på trä, skulptur
30 x 11 x 51 cm
© Mattias Nordéus

   
Milliken | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com