www.omkonst.com:
Fantasy, ockult och Carl Larsson
Fredrik Söderberg, Milliken Gallery 10/4 - 18/5 och Magasin 3, Stockholm, 11/4 - 8/6 2008  
Text: Björn Larsson

skriv ut denna text

På Milliken Gallery och på Magasin 3 blandar Fredrik Söderberg inslag från österländsk mystik och religion, fornnordisk sagoromantik, esoterisk modernism och hårdrock med ockulta inslag; alltsammans utfört i formspråk hämtade från Black Sabbath-skivomslag, tarotkort, ordensheraldik, Picassos Guernica och tidningsillustrationer ifrån 70–talet av Jane Bark och Hans Arnold. 

På Magasin 3 har curatorn Elisabeth Millqvist tillsammans med konstnären inventerat Nationalmuseums och Göteborgs Konstmuseums samlingar i jakt på Carl Larsson-verk där fantasin är utgångspunkt för bilderna. Tanken var väl att det här skulle bli ett möte mellan två ”fantasyintresserade” konstnärer, men slingrande jugendornament och några illustrationer av mytologiska och litterära figurer (bland annat illustrationerna till Viktor Rydbergs medeltida riddardrama Singoalla) är knappast tillräckligt för att rubba bilden av Carl Larsson som en målare styrd av idealistiska idéer där naturen och kärnfamiljen har en central roll.
     Ändå är det ett verk av Carl Larsson som drar blickarna till sig. För även om Midvinterblot inte är en fysisk del av utställningen, är det nationalmålarens version av legenden om hednakonungen som frivilligt offrar sig själv, som inspirerat Söderberg till några målningar som tematiskt fungerar som utställningens mittpunkt.

Med sin teatrala koreografi och sitt kitschigt konturbaserade måleri är Midvinterblot som gjord för 2000-talets fantasy-, rollspels- och populärmusiksgenerationer. I svenskt konstliv är målningen dessutom en symbol för kontroversiella konstnärliga historietolkningar och debatter om historieautenticitet; målningen fick ju inte hänga på avsedd plats i Nationalmuseums trapphall när det begav sig, bland annat på grund av att konstnären ansågs ha en förvirrad historiesyn, men också för att uppdraget var oklart utformat. (Den hamnade där ändå till slut år 1996.)
     Att tala Midvinterblotspråk är med andra ord att tala om nationella självbilder, den konstnärliga frihetens villkor, historierevision, kulturpolitikens tillkortakommanden, rock n roll-mytens koppling till martyrskap och, inte minst, om Nationalmuseums roll som väktare av svenska kulturskatter. Det är komplexiteten i den diskussionen, tillsammans med Söderbergs galopperande receptivitet gentemot allt som är ockult, mystiskt eller fantasy, som gör utställningen på Magasin 3 till en oväntad och oförutsägbar händelse.

Stockholm 2008-04-23 © Björn Larsson


 


 

 

 


© Fredrik Söderberg


"The great cthullhu" © Fredrik Söderberg

   
Milliken | Magasin 3 | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com