www.omkonst.com:
Ljud som berättelse
"Vodou", Galleri 54, Göteborg, 15/2 - 16/3 2008
Text: Margareta Persson

skriv ut denna text

På Galleri 54 i Göteborg pågår en maximalt komprimerad utställning i det konstnärsdrivna galleriets begränsade rum. Kuratorerna Lina Selander och Marianne Zamecznik har gjort en mångtydig utställning, som tidigare i år visats på 0047 i Oslo med verk av ett 10-tal konstnärer från Sverige, Norge, Danmark och Island (varför inte Finland?) på tema berättelsen i form av folksagan.
      I det för utställningen discostylade gallerirummet har ett tyst ljudlandskap skulpterats av hörlurar som hänger ned från taket. Långt bort från den vita kubens estetik hörs plötsligt arvet från de muntliga berättelserna. Liksom man än i denna dag kan vandra från berättare till berättare på den väldiga Syntagma-platsen i Marrakech, är det bara att välja ett par hörlurar och lyssna. Text till Leif Holmstrands verk ”Beware of”, som är en bearbetning av en sång han skrivit själv och spelat in för att senare filtrera bort hela instrumentbesättningen. Kvar blir tystnaden mellan orden. Tomrummet tar gestalt med en blinkning till John Cage och hans nu över 50 år gamla verk 4’33.
      Iwo Myrin anknyter i sitt verk till den vidskepelse som vi fortfarande omedvetet eller medvetet omfattar. Det handlar om fladdermöss i en intressant inspelning från Katarina kyrka i Stockholm. Också Kira Kira från Island väcker urgamla känslor av skräck med sitt suggestiva verk ”Poltergeist Cuckoo”.

Särskilt påträngande är en isländskas verk nämligen Bjargey Ólafsdóttir, vars viskande röst målmedvetet letar sig innanför vårt skal för att lämna efter sig en helt annan berättelse än den förväntade. Chisel från Norge har gjort ett mäktigt musikaliskt verk medan Vinyl-terror & -horror från Danmark gör en slags rytmisk gestaltning av en dystopisk framtidsvision. Bo I. Cavefors deltar både med en peepshow i det sant minimala skyltfönstergalleriet ut mot gatan samt ett verk han kallat ”Liberty and Equality”. Med det verket är han en av dem som till formen närmast ansluter till berättelsen. Pär Thörn provocerar åhöraren genom ett högt brus som mäter 786 hertz, vilket kan ses som ett uttryck i ljud för muslimernas heliga tal 786. Så fogas berättelse till berättelse i en fysiskt synnerligen liten men innehållsligt dynamisk och expansiv utställning.

Göteborg 2008-03-05 © Margareta Persson


 


 

 

 


Foto: Jonathan Jarl

 


Foto: Jonathan Jarl

 

   
Galleri 54 | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com