www.omkonst.com:
Det ovanligas stjärnor
Diane Arbus, "Pierre Leguillon presenterar Diane Arbus: en tryckt retrospektiv 1960-71"
Moderna Museet Malmö, 27/3 – 1/8, 2010
Text: Anna Sandberg

skriv ut denna text
Diane Arbus, The Vertical Journey: Six Movements of a Moment within the Heart of the City, Esquire (July, 1960) Copyright© 1968 The Estate of Diane Arbus, LLC Diane Arbus, Make War Not Love!, Sunday Times Magazine (London) (September 14, 1969) Copyright© 1969 The Estate of Diane Arbus, LLC

Den franske konstnären Pierre Leguillon har en befriande demokratisk inställning till konst. Han menar att den inte måste vara dyr och gärna tillgänglig för alla. På Moderna Museet i Malmö visar han sin samling av Diane Arbus redaktionella arbeten. Under de elva år utställningen representerar arbetade hon för flera magasin och tidskrifter.

På väggarna hänger uppslag från Esquire, Harper´s Bazaar, The Sunday Times Magazine, Show. Bilderna är små, texten mindre, hängningen något spretig. Rummet ger ett uppbrutet intryck. Man måste gå nära för att betrakta och läsa. Då hittar man dem, de udda fotomodellerna. Excentriker lär Arbus själv ha kallat dem.
      Över uppslagen vilar en märklig stämning. Hela mänsklighetens samlade egenheter inspekteras och visas upp. Arbus fotograferade dem alla. Kändisarna, de vanliga människorna och såklart, de udda, freaksen. Marcello Mastroianni hänger bredvid kvinnan som genomgått könsbytesoperation. Jätten hukar i sitt föräldrahem. De bedårande identiska tvillingflickorna ler försiktigt. Tanter i päls möter rebellisk motorcykelungdom.

Att se verken i sitt ursprungliga sammanhang ger dem ett nytt djup. Texterna är korta, layouten enkel. Det är fotojobb, inte fotokonst, som visas upp. Uppslagen är geniala små kommentarer till en skruvad verklighet. I Arbus fotografiska värld finns det plats för alla. Där är ovanligheterna stjärnor.


 


 

 

 

I en glasmonter på golvet ligger själva magasinen staplade på varandra. Vita lappar markerar de aktuella uppslagen. Tidningstraven bildar en oåtkomlig skatt. Oräkneliga är nog de besökare som längtar efter att vördnadsfullt få bläddra i dem.
      Leguillon önskar problematisera reproduktionen och vår överkonsumtion av bilder. Diane Arbus postuma stjärnstatus har frikopplat bilderna från historien, på gott och ont. Pierre Leguillon vill föra Arbus skickliga arbeten tillbaka till dess ursprung. Hans intention är berömvärd. Hennes verk förtjänar det.

Malmö 2010-04-07 © Anna Sandberg


Diane Arbus, The New Life, Harper's Bazaar (February, 1968) Copyright© 1968 The Estate of Diane Arbus, LLC

 


Moderna Museet, Malmö | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com