www.omkonst.com:
Omvärlden som mönster
Ann Makander, KG Nilson, Ljungbergmuseet, Ljungby, 20/11 2010 – 16/1 2011
Text: Thomas Lissing

skriv ut denna text
"De rikas boningar" © KG Nilson"

"Den röda sköldpaddan" © Ann Makander

Det är alltid lika intressant att se konstnärspar ställa ut. Spännande att ta del av likheter och olikheter, och kanske vad som är typiskt manligt och typiskt kvinnligt om nu någon sådan skillnad visar sig.
     På Ljungbergmuseet i Ljungby ställer just nu Ann Makander och KG Nilson ut målningar och grafik av hög kvalitet. Tillika en spännande utställning där man kan se stora olikheter i betraktandet av världen, men också en gemensam fascination för återkommande mönster.

"De rikas boningar" är ett talande exempel på KG Nilsons måleri. En bild av en stadsdel sedd rakt från ovan, som en kartbild där vägar och kvarter reducerats till ett geometriskt mönster. Men blicken söker sig till det grönområde som titeln antyder, en parkliknande oas för de välbesuttnas stora villor. Man anar en gated community, som både innesluter och stänger ute. Samma tema, med kluster av vägar, kvarter och bostadskomplex återkommer i flertalet av hans bilder. Tillräckligt nära för att se biltrafiken som en rad anonyma prickar, men för långt bort för att kunna ana livets närvaro. Det är räta linjer, klara färger och tydliga avgränsningar.

Ann Makander koncentrerar sig å andra sidan just på det levande och oregelbundna. På nära håll studerar hon och återger djur i liv och rörelse. Hennes bilder fylls av lekande fiskar, sköldpaddor och olika blötdjur. I målningar som ”Mollusker” och ”Lek II” avbildar hon med fina detaljer livets mångfald under vattenytan.


 


 

 

 

     Men även om djuren är naturalistiskt fångade så står de ut mot en mer abstrakt bakgrund. Klippytor och sjögräs har suddats ut och förvandlats till mattor av mönster, en oregelbunden väv av linjer, färger och ytor. Reduktionen går så långt att man snart börjar se likheten med maken och kollegans motivvärld.

Visst är Nilsons linjeföring kantigare och mer ingenjörsmässig, men i bilder som ”Den växande staden” har hans kvarter fått former som snarast liknar organiska celler i stark förstoring.
     Det här mönsterskapandet förenar alltså två annars ganska vitt skilda sätt att betrakta sin omvärld. Den ena på makronivå och den andra på mikronivå. Men båda två lika intressanta.

Ljungby 2010-12-01 © Thomas Lissing

"Palats" © KG Nilson "Lek II" © Ann Makander

 

 


Ljungbergmuseet, Ljungby | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com