www.omkonst.com:
Mannen sedd som man
Isabelle Boinot, "Baldness Pleasure", Krets, Malmö
, 29/1 - 27/2 2011
Text: Martin Hägg

skriv ut denna text
"Mustach" © Isabelle Boinot
"Bakifrån" © Isabelle Boinot "Marionett" © Isabelle Boinot

Vad är att betrakta som manlig konst och vad som kvinnlig? Är en sådan åtskillnad över huvud taget möjlig eller meningsfull att göra? En teori tar fasta på identifikationen, i det faktum att kvinnor identifierar sig mest med andra kvinnor och män identifierar sig mest med andra män.Det skulle betyda att kvinnor helst avbildar kvinnor och män helst avbildar män. Det låter i sin tur som en förlängning av den lilla flickans lek med Barbie och den lille pojkens lek med Fantomen, som en följd av att människan redan som liten pådyvlas en räcka stereotypa könsroller som sedan hänger kvar livet ut.
     Teorin är intressant då den för det mesta verkar stämma. Stereotypen gör att det uppstår en särskild laddning hos konstnärer där upptagenheten tar sig motsatt uttryck.

Isabelle Boinot är en sådan konstnär. Hennes fixering vid att avbilda skalliga medelålders män framstår som manisk. Det är män som pillar med mustaschen, hoppar fallskärm i par, leker med ärtrör, håller varandra i handen.
     Hur olika konstnärerna än jobbar på ytan så finns en motsvarighet mellan Isabelle Boinot och fotografen Maria Friberg – ytterligare en av dessa kvinnliga konstnärer som enträget avbildar män istället för kvinnor. Hos både Boinot och Friberg framträder mannen såsom upptagen av att var just man – och inget annat, en upptagenhet befriad varje form av erotiska undertoner.

Sättet männen interagerar med varandra blottlägger ett sökande - efter mening, gränser, identitet. Hos Boinot, men inte alls hos Friberg, sker detta sökande i lättklädd form. Boinots män är vanligtvis iförda endast


 


 

 

 

underkläder, ibland inte ens det, dessa män har dragit sig undan (undan kvinnorna) för att helt och hållet kunna ägna sig åt sig själva.
   Sedan var det det här med tekniken. Allt i Boinots bilder är broderat. Stygn för stygn har hon trollat fram sina män på små vita spetsnäsdukar, det är bara på håll som allt ser tecknat ut. Broderiet accentuerar ytterligare denna fascinerande upptagenhet, det tidskrävande hantverket skänker bilderna en meditativ aura.
     Isabelle Boinots bilder av män är kärleksfulla, inte hånfulla, med sina eget påkomna riter har de funnit sig själva, lyckan och meningen med livet.

Malmö 2011-01-16 © Martin Hägg


"Kopplad" © Isabelle Boinot

Galleri Krets, Malmö | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com