www.omkonst.com:
Orden torkar bildens tårar
Nina Bondeson,
Galleri KG 52, Kammakargatan 52, Stockholm, 3/2 - 26/2 2011
Text: Leif Mattsson

skriv ut denna text
"Safety first. Undantaget den omedelbara erfarenheten"
"Signora Canedottos skrivbord; från skolan för hundrädda" "Hyperions bord: Bordet och Hyperioen som tyghund" (Detalj)

Att kliva in i Nina Bondesons bildvärld är som att placera huvudet i en psyko-visuell torktumlare. Utsagor, insikter och påhopp bildar bågljusvita efterbilder, samtidigt som silkeslena tungrörelser slickar förnuftet ur örat på en.

Ett myller av ord – små behållare för betraktelser – fyller målningarna, skulpturerna och delvis även väggarna på Galleri KG 52. Plötsligt känns lokalen instängd och omslutande. Orden anfaller, kräver uppmärksamhet, distraherar – skänker nycklar som inte passar. Bilderna är bortanför illustrationen; allegorierna har gått i självspinn, som bindgalna kaniner.
    Inspirationskällorna tycks lika flertaliga som orden: medeltida kyrkomåleri, medicinsk anatomi, folkkonst, symbolism, renässanslandskap, slapstick, veckotidningsillustrationer, ockultism. Det visuellt obskura ges det utvaldas roll, periferin letar sig in i kärnan, leklynnet når allvarets trovärdighetsnivå.

"Utdrag ur den självlärde lingvisten Jeremi Adagios tankar kring omgivningens inflytande" är utställningens övergripande titel. På väggarna kan man ta del av Adagios anteckningar om språk i sexton paragrafer.
     Upplysande? Kanske, men inte nödvändigtvis. Lingvistiken i Bondesons tillämpningar leder inte till någon formell slutsats. Jag ser användandet mer som tillförandet av en katalysator, ett verktyg att reta det förslutna med. Verken roterar kring sin egen kärna, vägrar att vara servila. De ord som likt tatueringar färgar objektens ytor har dubbla roller: betecknare och visuella attrapper.


 


 

 

 

På golvet nedanför målningen "Safety first..." ligger "Jeremis träningskläder": joggingskor, byxor, linne. Pendangen kallas "Det mest privata" – en markering var gränsdragningen bör göras. Det allmängiltiga, personliga och extraordinära markeras i målningarnas skiktade metaforik. De är tankarnas visuella produkt, just så dråpligt obegripliga som förutsättningarna indikerar. Bondesons historier är minst av allt linjära. De liknar mer en kontrollerad flakhoppning på begreppen lingvistik, erotik och komik, i en sanslöst bravurmässig kombination.

Stockholm 2011-02-09 © Leif Mattsson


"Jeremi Adagios första paragraf"

"Varde vordet" [sic] "Agneta Dentata"

Galleri KG52, Stockholm | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com