www.omkonst.com:
Idoldyrkan som passerat gränsen
Graham Dolphin
, "Work/Arbete", Växjö Konsthall, 21/1 - 13/3 2011
Text: Thomas Lissing

skriv ut denna text
"Jim Morrison 1983, Jim Morrison 1985,
 Jim Morrisson 1987" (2010)
"Talking Heads Songs" (2008) Untitled (Vogue, September 2000 - Screwed) (2002)

Inom populärkulturen finns många olika nyanser av idoldyrkan. Allt från oskyldiga planscher på tonårsrummet till hängivna fans som lever för att följa sina musikhjältar på turné runt om i världen. Brittiske Graham Dolphin tar fasta på detta tacksamma tema i sitt konstnärskap och gestaltar den magi som förknippas med vissa av fansen utvalda platser. Platser som i de mest hängivnas ögon är kultförklarade.

Utställningen Work/Arbete på Växjö konsthall är inte bara Dolphins första i Sverige, utan samtidigt en retrospektiv som visar verk från de senaste tio åren fram till nu. Men det är trots det en mycket väl sammanhängande exposé.
     Samtliga bilder och objekt kretsar kring just detta med idoldyrkan och dess inneboende kraft. Populärkulturens ikoner finns representerade genom repliker av kända föremål som de anses särskilt förknippade med. Här finns bland annat Freddie Mercurys bakdörr, Kurt Cobains bänk, Jim Morrisons gravsten och Bob Marleys bemålade sten. Samtliga hårt ansatta av tillresta fans, som markerat sin närvaro med inskriptioner och klotter. Mestadels budskap av välvilja och kärlek, men i sådan mängd att man lätt förstår stjärnornas utsatthet då de ännu levde. Kärlek som en obönhörlig tsunami.

Ur genusperspektiv finns en intressant uppdelning; temat omfattar manliga konstnärliga begåvningar, respektive kvinnor som gjort sig ett namn på sitt utseende. Videoverket "1500 Images Of Kate Moss In


 


 

 

 

60 Seconds" är precis vad det låter som: en snabbspolning av skvallerpressens gestaltning av supermodellen. Både tankeväckande och samtidigt lätt illamåendeframkallande.     
    Här finns också exemplar av kända modemagasin, vars kvinnliga frontfigurer bearbetats och skulpterats om till oigenkännlighet. Resultatet är inte bara avidentifierat, utan också groteskt och hotfullt. Här går idoldyrkan över gränsen, och närmar sig psykopatens enkelriktade personfixering.
     Denna känsla går också igen i Dolphins maniska miniatyrskrifter, som täcker flera av utställningens verk. Ett ofattbart tålamodsprövande arbete!
     De populärkulturella referensramarna gör Graham Dolphins utställning tillgänglig för alla, men den bjuder på fler bottnar än man först kan ana.

Växjö 2011-01-25 © Thomas Lissing


Bench (2010)


Växjö Konsthall | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com