www.omkonst.com:
Störd hemtrevnad
Ella Tillema, "Välkommen till helvetet", Galleri 21, Rådmansgatan 5, Malmö
, 14/1 - 6/2 2011
Text: Martin Hägg

skriv ut denna text
Detalj av "Korset" olja på duk, 2009© Ella Tillema
© Ella Tillema

Ett litet propellerplan korsar kvällshimlen. Efter sig har planet en sådan där svans prydd med reklamtext. Alla som hör propellerns brummande ljud ska instinktivt lockas att höja blicken - och låta sig påverkas av budskapet. Men vad är det planet gör reklam för? Texten ”Välkommen till helvetet” lockar knappast till impulsköp, och är det inte lämpligare att flyga på dagen än på kvällen om man söker maximal uppmärksamhet? Målningen är inramad – med en tjusig guldram. Tätt inpå hänger andra små inramade bilder. På vardera sidan om ingången till ett av galleriets inre rum hänger porträtt, med bortvända ansikten, i fönstren står ”livs levande” röda rosor i kaffekoppar.

För att vara en målande konstnär arbetar Ella Tillema påfallande rumsligt, utställningen på Galleri 21 framstår mer som en installation än en samling enskilda tvådimensionella verk. Allt andas hemtrevnad med något slag av störning, en slags kombination av hemmets obligatoriskt utfyllande troféer filtrerade genom allvarets klarsynthet.
     Texten efter planet hade lika gärna kunnat pryda någon av Ella Tillemas broderier. Ytligt sett verkar dessa vara som gamla broderier är i största allmänhet; vackert beskedliga, med blommor, dekorativt slingrande stjälkar, hjärtan och fåglar. Men istället för harmlösa citat ur bibeln, ett ”Hem ljuva hem” eller kanske ”Morgonstund har guld i mund” ångar konstnären på med texter som ”Tag dig i kragen snart kommer domedagen”, ”Sex och våld” eller franka ”Skäms”.


 


 

 

 

    Ironin ligger hela tiden och lurar under ytan. Ironin mot hemmets emblem för trygghet, samvaro, stereotypa konventioner och – kanske framför allt – mot hemmets tråkighet och strävan att söka sopa dissonanser och konflikter under mattan.

Ett par steg in i galleriet byter utställningen oväntat ansikte. Ramarna försvinner och måleriet går från smått till jättestort. På en av målningarna är konstnären, upp till bröstet, nedsänkt i ett gigantiskt vitfärgat hav – med en tröja med bilden av ett uppochnedvänt jesuskors. En annan målning avbildar konstnären i ett lika stort vitt hav – iförd skinnjacka och kniv i högra handen. Den lite lustiga ironin är som bortblåst, kvar är ett naket, uppriktigt, existentiellt tillstånd.

Malmö 2011-01-19 © Martin Hägg


© Ella Tillema


Galleri 21, Malmö | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com