www.omkonst.com:
Ett färgbad i det gråvita
KG Nilson, "Periskop", Konstnärshuset
, Stora Galleriet och Grafikgalleriet, Stockholm, 7/1 - 25/1 2012
Text: Leif Mattsson

skriv ut denna text
"Brus, signaler", 2009, olja © KG Nilson
"Stalingrad im Schnee", 2011, olja © KG Nilson

Periskop kallar KG Nilson sin utställning på Konstnärshuset – en i förstone något förbryllande titel, tills man fått syn på det lilla uppkäftiga periskopet i presentationens signaturmålning. Som ett förfinat "peeping Tom"-instrument erbjuder det konstnären att se men inte bli sedd, att bevaka utan att själv bevakas.

I andra målningar, som i den klangrika och emblematiska sviten "Lusthus, periskop", erbjuds en grafisk vy inifrån det registrerande tittskåpet. En bild långt från det krigiskt vakande ögat i U-båtsfilmer som "Das Boot" eller "Jakten på Röd Oktober". Här är det snarare betraktarens öga som speglas; himlen blir till ögonlock och fokuspunkten till pupill i ett njutbart dubbelriktat seende.

Kriget som tema återkommer i bild efter bild; tanks, jaktflyg och krigsfartyg dyker upp som ett slags vanitastecken mitt bland de högklingande ackorden. Josef Albers färgskalor väcks av kanonmuller, skakas av krigens grymma realitet.
     I "Stalingrad im Schnee" bildas intrikata grafiska mönster av stridsvagnarnas kulbanor och snöns fläckiga vithet. Målningen ledsagas av en karta över tyska divisionens framryckningar mot Stalingrad.
     Och vid den ryska sjätte arméns högkvarter skymtas en välbekant liten byggnad: KG Nilsons sexhörniga facetthus, återkommande som ett slags tematisk signatur i många av hans bilder genom åren.


 


 

 

 

Men en utställning vore inte kg-nilsonsk om den inte bjöd på ett klangrikt spektralfyverkeri. Så sker också här. Flertalet av målningarna har färgens rytmiska och rumsbildande egenskaper som ledmotiv. KG Nilson är ju även känd för sina studier av färgernas inbördes påverkan; här ger han också exempel på de grafiska grundformernas betydelse för färgens poetiska förmedling.

Utställningen omfattar hela Konstnärshuset, en mängd målningar och grafik presenteras. Ibland kan jag dock sakna pauseringen, nolläget, tiden att återställa ögonen och medvetandet. Men det rytmiska ostinatot har dock sina fördelar: målningarna formar sig till ett veritabelt färgbad mitt i den gråvita januarivintern.

Stockholm 2012-01-11 © Leif Mattsson

"Lusthus, periskop" olja 2011 © KG Nilson "Stol" Form: Åke Axelsson
Målning: KG Nilson

Konstnärshuset, Stockholm | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com