www.omkonst.com:
Reflexernas lek med seendet
Christina Skårud, "Rummet i rummet", Galleri Thomassen, Göteborg, 12/4 – 6/5
2012
Text: Berit Jonsvik

skriv ut denna text
"Vakta sin rygg" © Christina Skårud "Korridor" © Christina Skårud "Skuggdans" © Christina Skårud

Inför ett annalkande oväder stillnar naturen. Insekter flyger inte längre omkring. Fåglar slutar sjunga. Allt är tyst. Världen tycks hålla andan och göra sig beredd på det som komma skall. Samma laddning finns i Christina Skåruds verk. Det är stilla, overkligt stilla, och samtidigt pågår ett förtätat drama. Det vi ser verkar vara upptakten till händelser som kommer att inträffa i en snar framtid.

Skårud kallar sin utställning ”Rummet i rummet”. Förutom målningar har hon byggt en rumslig installation: ”Vakta sin rygg”. Utgångspunkten är ett verk av den franske målaren Balthus, ”Japonaise au miroir noir”. I hans målning sitter en kvinna med bar överkropp på golvet i ett japanskt rum och tittar in i en spegel. Hennes rygg är oskyddad och det är genom spegeln hon kan hålla uppsikt bakåt. I rummet med Skåruds installation döljer sig ytterligare ett rum med ett japaninspirerat möblemang bakom en vikskärm. Inbyggda speglar i möblerna återkastar bilder i olika riktningar. På väggen utanför Rummet i rummet sitter en liten målning, ett självporträtt såsom det återspeglar sig i en av dessa speglar.

Målningen ”Privat Dancer” visar en speldosa med en liten ballerina i en spegelsal. Också hennes rygg är vänd mot betraktaren. Hon har tillfälligt stannat i sin ständigt pågående snurrande tillvaro. Skyddslös och utsatt, men i speglarna kan hon iaktta den, som iakttar henne. I en annan målning, ”Korridor”, möter vi en oändlig hotellkorridor i varmt röda toner. Den är


 


 

 

 

närmast klaustrofobisk med sin långa rad av stängda dörrar. Minnen av vandringar i tysta, instängda, lite kusliga hotellkorridorer infinner sig genast.

Christina Skårud arbetar på sitt eget sätt med ett fotorealistiskt måleri, men avskalat och med hela, rena färgfält. De för bilden betydelsefulla detaljerna finns kvar, men allt oväsentligt är borta och närmar sig istället ett abstrakt betraktelsesätt. Många verk framstår som en målerisk syntes av ljusets speglingar i ett rum, en reflexernas lek med vårt seende.

Göteborg 2012-04-18 © Berit Jonsvik

"Privat Dancer" © Christina Skårud

Galleri Thomassen, Göteborg | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com