www.omkonst.com:
Idyllen rämnar inför våra ögon
Gabi Trinkaus, Modern Landscapes", Galleri Andersson/Sandström, Stockholm, 15/11 - 21/12
2012
Text: Leif Mattsson

skriv ut denna text
"Distrust the idyllic"objekt
© Gabi Trinkaus

"Found", collage, 220x290 cm
© Gabi Trinkaus

"Shock Confess", collage
© Gabi Trinkaus

Det fiktiva paradisets glättiga yta är tunn och bräcklig; sprickorna löper som bleknade tatueringar i Botoxhud. Österrikiskan Gabi Trinkaus (f. 1966) klipper sönder den förljugna idyllen, för att sedan mödosamt återskapa den. Men trots att färgskalan och ljuset är fotografiskt perfekt sitter ändå alla delarna på "fel plats", som ett Google Maps som gått i självspinn. Dessutom saboteras normaliteten i ikonografin av fotofragment som inte hör hemma i sammanhanget. Det kan gälla hårtestar, pistoler, smurfar eller klatschiga slogans i säljextas. Ändå tycks flygbilderna på de polförsedda oaserna så turistbroschyrperfekta på bara några meters avstånd.

I Trinkaus skulpturala objekt är den visuella effekten vid olika distanser snarast den motsatta. På avstånd ser de läderklädda hundarna och det svarta lilla trollet aningen skrämmande ut, för att vid närkontakt framstå som hjärtknipande. Där finns en omsorg i utförandet som ligger på samma höga nivå som i collagen. Men punkhundarna i sadomasochistisk läderutstyrsel för också in en avspänt humoristisk ton i utställningen.

Även de säregna dockbilderna, bestående av hopmonterade "hudfragment" från modetidningar, får del av den underfundiga komiken. Annars är det kanske just i dem, och i de rena porträtten som ej är med på utställningen, som Gabi Trinkaus collageteknik blir som mest effektiv och överrumplande. Hennes avancerade fotomontage med små förskjutningar i ansiktsdetaljer och skalor skiljer ut henne från många andra collageanvändare. Här finns en sällsynt skärpa i enskildheter, i förskjutningar och i förändringar.
      Figurernas anatomi är bara något litet lätt "felaktiga", rimligheten bara delvis satt på undantag. En näsa kan mycket väl byggas upp av näsdelar, och ett öra av örondelar. Ändå – eller kanske just därför – blir resultatet som att betrakta bilder av en plastikkirurgi som löpt amok, som att betrakta Michael Jacksons orimligt åtstramade ansiktshud hjälpligt täckande kraniets former. Det är både skrämmande och fascinerande på samma gång.

Stockholm 2012-11-21 © Leif Mattsson


 


 

 

 


"Found", detalj, collage © Gabi Trinkaus


"Prad", objekt © Gabi Trinkaus

 

Galleri Andersson/Sandström, Umeå, Stockholm | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com