www.omkonst.com:
En betongens turbulenta klassresa
Camilla Løw, "Spring Rain", Galleri Elastic, Malmö, 1/2 – 9/3 2013
Text: Martin Hägg

skriv ut denna text
Utställningsvy © Camilla Løw

Hela gallerigolvet är täckt av fyrkantiga betongplattor, plattor som annars brukar pryda torg och trottoarer i gamla miljonprogramsområden. Ohjälpligt associerade med ett näraliggande Konsum, ett systembolag, ett kvartersbibliotek. En gång i tiden förvisso perfekt avpassade moduler till folkhemmets omhändertagande modernistiskt-sociala ingenjörskonst. Idag, däremot, onekligen beslöjade med ett stänk av vardagstristessens förortsfattigdom.

Över Camilla Løws installation svävar en dröm om en optimal passform, ett estetiskt-funktionellt jämviktstillstånd med ”framtider” som koncept.
     Därmed också den motsatta bilden. Den som säger att betong inte alls bara är samtidens funktionalistiska hatobjekt nummer ett – utan även, eller ännu hellre, utgör en del i samhällsbyggets esteticerande småttighet. För likt en obstinat spegelbild av sig själv, har materialet så sakteliga även äntrat den chicka designens finrum. Det har blivit en del av det trendigaste inom kök och badrum, utemöbler och prydnadsföremål, med en given plats i inredningskonstens (arkitekturens, modets) glättade magasin.

Eller som i fallet med Camilla Løw: såsom galleriväggens trälistinramade betongkonstverk. En defilering av materialets klassresa – dyr betongdesign ovanför torgplattor? Nja, mer ett uttryck för betongmaterialets jojjoartade identitetssökande.
     Det här är ett sätt att beskriva utställningens tyngd. Förmedlandet av ett tungt material, ett tungt


 


 

 

 

historiskt-politiskt arv och, inte minst, även en bildligt talat tung installation där de träinramade betongobjekten placerats under ögonhöjd – som om gallerigolvets råa ”betonggravitation” sökte föra samman allt det spretiga till en enda unison (betong)klump.

Även detta en bild av en slags modernistiskt rationell slutpunkt – strävan efter en ultimat form för en föreställt enhetligt formgiven människa – det var ett tag sedan sist.
     Den knivhuggsattackerade (?) gula plåten är konformismens revolterande felande länk. En tredskande människas närvaro, ett öppet sår, lika tät i sin minimalistiskt avskalade approch som utställningen i sin helhet.

Malmö 2013-02-05 © Martin Hägg

"Spring Rain" © Camilla Løw



Elastic Gallery, Malmö | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com