www.omkonst.com:
Söndersmulade ögonblick
"Crumbling Moments", Mattias Bäcklin, Eva Maria Ern och Oscar Furbacken
Susanne Pettersson Gallery, Stockholm, 15/5 -14/6 2014
Text: Bengt Jahnsson-Wennberg

skriv ut denna text
Etsning, 33x40cm © Eva Maria Ern "Brandspettar vid rökridå  blyerts på kartong  105x120 " © Mattias Bäcklin

I samlingsutställningens första rum hänger Out of Season, en serie handkolorerade etsningar av Eva Maria Ern. I allegoriska tablåer kämpar små kvinnliga figurer på med sina liv trots att säsongen inte är gynnsam. De håller sig på sin kant i umgänget med en kanin, söker balans på en tråd uppspänd mellan hopptorkade fröstänger, etc. Det råder höst eller vinter, definitivt inte sommar, möjligen i någon bild en vår som gått i baklås. Den hårda stiliseringen påminner om viktorianska teaterstycken där det lämpligas nollställdhet används för att hantera hårt slutna rum. Genom ironi och humor krymps det krångliga ihop och sätts ner i en hanterbar pseudovärld.

I galleriets innersta rum är det på sätt och vis tvärtom. Oscar Furbacken låter i Close Studies II olika miniatyrvärldar avlösa varandra uppblåsta på en helvägg. Det som liknar datarenderade kameraåkningar av fotografier på lavar blir till spelfilm när en pytteinsekt kommer kravlande. Då och då skymtar vi i projektionens kanter den omgivande världen vi själva rör oss i: en trottoar eller väg. Om krypet höjde sina facettögon och fick syn på en fot skulle den kanske fastna i samma existentiella grubbel en stjärnklar natt på landet kan orsaka om man råkar titta upp. Samma verklighetskollaps åstadkoms i Wastelands, en serie bearbetade spillbitar från bronsgjutningar, samt i Vittringar, en decimetertjock cementplatta med en öppning som verkar sträcka sig långt, långt in i väggen, till små upplysta hålrum med mossliknande växtlighet.

Mitt emellan dessa konstnärer hänger Mattias Bäcklins vildvuxna blyertsteckningar. Om Furbacken är bibliskt allvarlig i sina perspektivförskjutningar och Ern använder ironin och masken, så söker Bäcklin en väg via subkulturernas dåliga smak. Det är naturligtvis en medveten strategi. Man skulle kunna tänka sig en hårdrockgrupp som upptäckt Bruegel och beställt något åt det hållet till nya skivan istället för zombierna som var på den förra. Det gifter sig inte helt med Ern och Furbacken, men rätt hyfsat. Medan de lägger sig på estethyllan med Sjunde inseglet och Nymphomaniac, så håller Bäcklin hellre till på videobutikens undre rader med b-filmer. Men där skulle Trier och Bergman av misstag också kunnat hamna. Och förmodligen trivts rätt bra.

Stockholm 2014-05-19 © Bengt Jahnsson-Wennberg


 


 

 

 


© Oscar Furbacken


"Not Quite Season" etsning, 33x40cm
© Eva Maria Ern


"Wastelands" © Oscar Furbacken


Susanne Pettersson Gallery, Stockholm | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com