www.omkonst.com:
Sagans hoppfyllda orimligheter
Jeff Olsson, "A Tragedy Waiting to Happen", Krets, Malmö, 22/3 – 20/4 2014

Text: Martin Hägg

skriv ut denna text
"The Drifter" © Jeff Olsson Installationsvy

Gråsprängda bilder mot svarta väggar kan leda tankarna till gamla tiders fotoalbum, till mödosamt inklistrade svartvita fotografier på mörka pappersark, till den privata familjeberättelsens mest värdefulla troféer.
    Men några familjebilder är det knappast frågan om här. Jeff Olssons kol- och tuschteckningar är mer som hämtade ur något av Bröderna Grimm eller JRR Tolkien. Således är skogen tät och mörk i Olssons bilduniversum, lika tät som den som vanligtvis omsluter Hans och Gretas irrande genom den tyska gammelskogen. Bergen i fjärran är höga och himlavalvet är fryst i ett tillstånd av evig skymning.
     Här trivs Olssons skäggiga luffare som fisken i vattnet. Svagt anandes sitter han bakom lägereldens rökridåer (i The Conjurer) eller fryntligt gitarrförsedd på en skogsstubbe (i Encore).

Än mer emblematiskt – för (den kusligt) romantikbeslöjade naturens mysticism – fungerar de utslängda dödskallarna i det höga gräset (Skull Cabin, Rehearsal VIII). Eller är det lämpligare att se det senare som ett polisiärt bevismaterial? – likt bilder uppnaglade på väggen i polisstationen. Bilder med en lika blodigt allvarlig anstrykning som utställningstiteln; A Tragedy Waiting to Happen.
     Precis som med gamla, sakta förmultnande, fotografier finns svaga färgschatteringar i Olssons teckningar. Men denna förmultningspatina skymmer inte den motiviska närheten. Den skäggige mannen kan inte bara paddla (stenålders-) kanot (i Crossing the Border), han kan även ratta en hastigt framrusande vattenskoter (i The Reveller). Den inbäddande naturen är sig lik.

Utan att för den skull sabla ner på Olsson starkt berättande teckningar vandrar konstnären obestridligen fram på redan väl upptrampade stigar. 1970-talsfilmen "Stjärnornas krig" är ett av de mer tjusiga försöken att låta detta primitiva (urfolkens naturtäthet) möta framtiden (de häftiga rymdfarkosterna). Konstnären Odd Nerdrum använder sig för övrigt av samma kittlande tidsförvillelse.
     Först välkomnar Olsson betraktaren genom en förment oskyldig igenkänning, en antydan om fast mark under fötterna. Sedan överväldigar sagans hoppfyllda orimligheter.

Malmö 2014-03-26 © Martin Hägg


 


 

 

 


"The Reveller" © Jeff Olsson


"Rehearsal VIII" © Jeff Olsson


"Crossing the Border" © Jeff Olsson


Galleri Krets, Malmö | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com