www.omkonst.com:
Akademin Valands vårutställning 2015
Från rumslighet till rörande humor

Akademin Valands vårutställning 2015, Akademin Valand, Galleri Monitor, Galleri Rotor2 och Modellsalen, Göteborg, 22/5 – 30/5 2015
Text: Berit Jonsvik

skriv ut denna text
Modellsalen © Elin Andersson

Förra årets vårutställning var en innehållsrik historia. Alla utrymmen hade utnyttjats och mig veterligt var alla studenter delaktiga. I år har upplägget varit ett annat. Man hade en utställning tidigare i år i en tillfällig lokal på Vasagatan för alla masterstudenter (läs recension>>). Göteborgs Konsthall var fram till i söndags en annan plattform för årets masterstudenter och deras examensutställning Transition/ Omvandling. Kandidatstudenterna i fri konst visar sina examensverk på 3:e Våningen och Hey It's Enrico Pallazzo i Sockerbruket.

© Johanna Oskarsson

Årets vårutställning på Akademin Valand visas i Galleri Monitor, Galleri Rotor2 och Modellsalen och omfattar i första hand studenterna från fotografi och film. Det är ett splittrat upplägg och det går inte som förra året att få samma överblick och känsla av att hela huset med Akademin Valand sjuder av aktivitet.

Det som slår mig både vid besöket på Göteborgs Konsthall och nu på vårutställningen är att det tycks finnas en ny fascination bland studenterna av gamla mekaniska apparater. Rullbandspelare från förr utnyttjas flitigt i båda lokalerna. Naturligtvis inte helt enligt den dåtida instruktionsboken.
     Svårigheten för studenterna på foto är att det inte riktigt verkar räcka med att bara fotografera. Man måste också göra rumsliga installationer av sina fotoexperiment. Några lyckas, men kanske inte alla.

© Barthelemy Garcia

Det enkla är ofta det mest verkningsfulla. Johanna Oskarsson fotograferar kvinnokläder på galgar, lite tilltufsade och ihoptullade. I en smal klaustrofobisk gång hängandes mitt emot varandra blir de till porträtt av utsatthet.
     Elin Andersson skapar förståelse för Omgivningen inuti, som hon kallar sin kombination av foto och materia. Stephanie Johansson har laminerat ett transparent foto av en sten på glas och låter en ljuskälla lysa igenom. Här vilar kärlekens objekt heter installationen, där hon får den tunga stenen att lyfta och verka lätt att bära.


© David Eng

Det finns också små korn av klarhet i några av de allra minsta verken. Till exempel ett litet korsstygnsbroderi i svart, grått och vitt av Julia Granberg, baserat på ett foto, där man behöver komma mycket nära för att upptäcka materialiteten. En kort tecknad film i svartvitt av Saana Kotila, går som en loop och kan betraktas genom ett litet titthål i det mörka draperiet.

© Lasse Långström

Det går att spåra en retrotrend inte bara i de mekaniska apparaterna utan också i några av filmerna. Lasse Långströms film, som visas på Rotor 2, är en orgie i ett tillbakablickande 70-tal med sitt färgstarka Flower Power och den fria kärlekens genombrott. Den handlar om parrelationer, om sex, men inte minst om att föda ett barn. Där någonstans i barnets själva födelseögonblick bryter den nära verkligheten sig in. Bilderna tar överhanden och förmedlar den starka upplevelsen som ett barns födelse otvetydigt är. Blå lotusblommor, glitter, färgglada gosedjur och en onanerande punkare reduceras till ett utanpåverk. Dock inte utan ett inslag av nästan rörande, kanske omedveten, humor.
     Men skynda, utställningen pågår bara till den 30 maj.

Göteborg 2015-05-27 © Berit Jonsvik (text och foto)


 


 

 

 


© Moa Gustavsson Söndergaard


© Stephanie Johansson


© Louise Martinsson


© Julia Granberg


© Saana Kotila


© Nini Brolœs Hanssen-Camilla Melin


© Mattias Hök


Akademin Valand, Göteborg | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com