www.omkonst.com:
Modulationer i psyke och kropp
Agnes Monus, "The Happy Brain Project", APA Gallery, Stockholm, 12/11 – 12/12 2015
Text: Peter Cornell

skriv ut denna text
"Im: 1-12", akrylglas, bivax, blyerts © Agnes Monus

Jag minns Agnes Monus tidiga arbeten: en lågmäld minimalism, slutna geometriska objekt i rumsliga/psykiska spänningsfält. Sedan har hon, i något av Eva Hesses anda, avlägsnat sig från den strikta minimalismen mot en friare och mer berättande form. Men hon behåller fortfarande en konceptuell och seriell metod; så utgår hennes svit The Happy Brain Project på APA Gallery från 32 röntgenfoton av hennes egen hjärna, bilder som hon haft liggande i ateljén.

Gult genomskinligt bivax utkavlat i svag relief i ojämna cirkelformer. Därunder skymtar blyertsteckningar på akrylglas; konturen av ett huvud sett uppifrån, och innanför tunna linjer som trevar sig fram. Hantverk och material är utsökt arte povera och jag kommer att tänka på Joseph Beuys tidiga teckningar, också för att båda anknyter till biologi och naturvetenskap.
     Agnes Monus begrundar det gåtfulla organ som rymmer medvetandet, en substans där hela världen utspelar sig. Här betraktar det sig självt skikt för skikt. Går det att skymta själen? Urskilja något tecken på erosion? Eller tyda en skrift av fördolda meddelanden? Vi följer den grå blyertsens irrande promenader under vaxets olika variationer av gult. Ömtåliga linjer prövar sig fram i hjärnans landskap, nästan försvinner, gör utvikningar, bildar figurer eller  mer amorfa gestalter. Hon tecknar inte av röntgenbilderna utan låter former själva träda fram som i det initiala krafsandet i spiritistiska andeteckningar.

"Im" © Agnes Monus

Jag ser fragment av kartor, rum, arkeologiska spår, topografier – och fysionomier, lite som gubben i månen: skojiga, vänliga ansikten besläktade med barnsliga seriefigurer men som plötsligt övergår i demoniskt grimaserande och groteska maskers memento mori – och åter till mer obestämda landskap; en skör fenomenologi på gränsen mellan projektioner och saklig registrering.
    I upprepningen och variationerna glöder en inåtvänd intensitet som fritt flammar upp i en liten väggskulptur i bärnstensfärgad polyester med jugendböljande lågor och fladdrande veck. Den har titeln Innen; subtila inre rörelser och modulationer i psyke och kropp, som i hela denna utställning.

Stockholm 2015-12-01 © Peter Cornell


 


 

 

 


"Innen", polyestrer © Agnes Monus



Detalj av "Im: 1" © Agnes Monus

 


APA Gallery, Stockholm | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com