www.omkonst.com:
Det skrämmande, spännande, främmande
Lovisa Ringborg, "Night Remains" -
Cecilia Hillström Gallery, Stockholm, 12/1 – 18/2 2017
Text: Susanna Slöör

skriv ut denna text

Dancing Wall, 2017 © Lovisa Ringborg

Det är märkvärdigt hur bildbanken inombords slår till och bestämt formar intrycket av Lovisa Ringborgs verk som visas på Galleri Cecilia Hillström Gallery. Ungrenässanskonstnärerna Massacio (Den heliga treenigheten i Santa Maria Novella i Florens) och Uccello (Syndafallssviten i Chiostro Verde ett stenkast från Massacios verk) blandar sig i och omvandlar för min del diptyken Dancing Wall och Nesting, till en dödsdans där minnesstenen får sista ordet. Det milda rosa-grön-gråa ackordet bidrar till tidsresan och formernas spel; tystnaden och infernot samsas och bilden låter ana såväl skärselden som den efterföljande domen.
     Ringborgs fotografier (silikonmonterade C-prints) är alla omsorgsfullt efterarbetade och lyfter på ett intressant vis fram hur den nålskarpa skärpan låter sig användas för att förvirra och skapa svindelkänsla. Det är nog ögat som sviktar och inte riktigt klarar av att välja fokuspunkt inför de extrema närbilderna, gissar jag.

Nesting, 2017 © Lovisa Ringborg

Ytterligare en närbild av sten har dubblerats och inverterats som en Rorschach-bild och skapar en figur i sten, mossa och lavar som givits titeln Gremlin. Bäckenformen som bildas och vaginan (utrustad med tänder), refererar till klassisk, misogynt anstruken retorik. Om inte kvinnan föder grensle över graven så biter porten till allas ursprung huvudet av den som anmäler sig objuden.
    Den andra, den främmande, skrämmande och spännande visar sig också i verket Shapeshifter med figuren i pälskappan och stigmatiserande håriga underben. Detta är även klassisk mark för konstnärer som Meret Oppenheim (Pälskoppen), Louise Bourgeois (Maman) och på närmare håll Annica Karlsson Rixon. Frestare och martyrer bryter tillförsiktens väg till evigheten.
     Om Lovisa Ringborgs avsikt är, som katalogförfattaren beskriver, att hennes verk inte handlar om andras bilder överhuvudtaget, så leder intrycken ändå in på motsatt spår på ett engagerande vis. Ser fram emot att möta fler exempel på hennes skulpturala tillämpningar vid ett senare tillfälle.

Stockholm 2017-01-19 © Susanna Slöör


 


 

 

 


Fountain, 2017 © Lovisa Ringborg


Neon Vessel, 2017 © Lovisa Ringborg


Gremlin, 2017 © Lovisa Ringborg


Cecilia Hillström Gallery, Stockholm | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com