www.omkonst.com:
Ett påstående och en fråga
Jenny Källman, Ulrika Segerberg, Pia Mauno, So real. Really so - Galleri Thomassen, Göteborg, 3/3 – 25/3 2018
Text: Berit Jonsvik

skriv ut denna text
Earsmoke © Jenny Källman
Container mind (ghost) © Ulrika Segerberg
Two Heads
© Jenny Källman
Yxrosett © Pia Mauno
Foot © Ulrika Segerberg

Utställningens titel So real. Really so är samtidigt ett påstående och en fråga. Är verkligheten verkligen så? Det är frågan som Jenny Källman, Ulrika Segerberg, Pia Mauno ställer i sin gemensamma utställning. Det är tre helt olika konstnärskap både till material och uttryck. Keramik möter foto, som i sin tur möter måleri, om man skall utgå enbart från de material konstnärerna använder i sina verk. Men mellan de tre finns en själsfrändskap bortom materialen och uttrycken. Kanske bygger den på någon form av allvarlig och lätt absurd humor. Eller bara hur man ser på den svårgripbara verkligheten.
     Trots den bakomliggande svärtan i många av verken finns en otvetydig glädje i gestaltningen. Det märks om inte annat i hängningen av utställningen, där konstnärerna tillitsfullt låtit de olika verken blandas och befrukta varandra.

Jenny Källmans fotografiska skildringar av ett villrådigt och skört tonårsliv ligger likt en svartvit linje, som bär utställningen genom rummen. Ulrika Segerbergs tredimensionella former befolkar i sin tur rummen. Hennes keramiska verk av tvetydiga kedjor och lekfulla torn av skålar är fyllda med humor. De har ändå ett underliggande stråk av svärta i allt det färgglada. Pia Maunos stora målningar fungerar som utropstecken i utställningen. I hennes verk finns ofta en flickrosett av ansenlig storlek. Kanske ett slags alter ego? Med rosetten som utgångspunkt skapar Mauno intrikata konstruktioner av olika former.

Adidas i Idévärlden I-V © Pia Mauno

Ögonblick av närvaro är titeln på en antologi från 1989 sammanställd av Torsten Bergmark, där konstnärer skriver om sin ingång till konsthistorien. Han konstaterar i förordet att konsthistorien, per definition, är konstnärernas, men att den skrivna konsthistorien däremot inte är det. Han hävdar också att all konst är samtida, för att upplevelsen av den bygger på det ögonblickliga sinnliga seendet och inte på någon konsthistorisk kunskap.
      När Pia Mauno i verket Arvets enigma, gör collage av Frida Kahlos självporträtt Broken Column för att sedan göra en digital utskrift på sammetstyg och slutligen svepa in en symaskin i tyget, så kan det tolkas som en kommentar till ett självskadebeteende bland dagens unga kvinnor, samtidigt som verket har koppling till konsthistorien.

So real. Really so är sammanställd av konstnärerna själva och genom sin praktik ställer de frågor om hur verkligheten uppfattas. Frågorna går sedan vidare till betraktaren, som ges möjligheten att uppleva konsten i utställningen i ett sådant ögonblick av närvaro.

Göteborg 2018-03-09 © Berit Jonsvik (text och foto)


 


 

 

 


Arvets enigma. Crop – Kropp © Pia Mauno


Container Mind (keep it real)
© Ulrika Segerberg


Minimera © Pia Mauno
Container Mind (tower) © Ulrika Segerberg

 


Galleri Thomassen, Göteborg | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com