www.omkonst.se:
Skulptur på Löfstad
Skulptur på Löfstad – Löfstad Slott, Norrköping, 1/6 - 31/8 2019
Text: Lotta Ekfeldt

skriv ut denna text
Ibland tänkande, ibland inte
© Ann Carlsson Korneev
(Klicka på bilden för hög upplösning)
A Peace of Art © Birgitta Muhr
(Klicka på bilden för hög upplösning)
Migranterna © Ian Newbury
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Löfstad slott strax utanför Norrköping är kanske mest känt för sin autentiska slottsmiljö och välbevarade inventarier – allt tack vare ett testamente av den sista ägaren Emilie Piper. Nu sätts även slottet på kartan vad gäller sommarutställning av utomhusskulptur – en fin satsning på initiativ av Skulptörförbundet i samarbete med Östergötlands museum.

Det är 18 konstnärer, alla medlemmar i Skulptörförbundet, som med ett 30-tal verk lägger fokus på ”platsen i ett historiskt sammanhang” – ett övergripande tema som utan större svårighet uppfylls i de flesta fall. En översiktlig publikation hjälper besökaren att navigera bland verken. De flesta av de mindre skulpturerna har placerats inomhus i en ljus kyrksal från 1700-talet och de större verken utomhus. Klokt så, då den lummiga och storvuxna parken kräver en del motstånd.
     Och motstånd får inte bara de bastanta lärkträden och skyhöga granarna – vi är (som på de flesta svenska slott) på ”krigisk” historisk plats, i det här fallet i spåren av Axel Lillie, fältmarskalk under trettioåriga kriget och byggherre för Löfstad.

Lem © Kicki Stenström

Birgitta Muhrs A Peace of Art, en jätteatom i stål sammansatt av fredsmärken, är otvetydig i sitt ärende centralt placerad i den Engelska slottsparken. Runt den lilla konstgjorda sjön i mitten av parken blir stämningen mera lyrisk med Ann Carlsson Korneevs mediterande figur i marmor, Kicki Stenströms Lem i granit, Stefano Beccaris ande i marmor och Peter Lindes Harlekin i bemålad brons. Därtill Hans Fredholms träkonstruktioner som lekfullt ramar in naturen i små beskurna delar.
     I en lite vidare cirkel runt sjön finns flera verk i granit: Kerstin Cecilia Ahlgrens släta, närmast sammetsmjuka öppna hand i monumentalstorlek, Ulf Johnssons taktilt inbjudande Rymdpollen, Agneta Stenings jättegranitpussel i tre delar och Magnus Ringborgs Beskyddare placerad på en spegelförsedd sockel.

Vindöga © Ivana Machackova

Ian Newbury närmar sig frågor om ursprung; hans småländska flyttblock i natursten på bemålad stål lyfts bokstavligen upp för dess egenskaper – inte härkomst. Ett av de mera tydligt politiska verken. Pia Hedströms gula Life Capsule i lackad stål lyser mellan lövverket; inomhus visar hon det associativa verket Catching Images – ett slags dykdalb med psykologiskt djup.
     Slottsgården fylls upp av Hiroshi Koyamas Door-X i diabas och stål och Ivana Machackovas Vindöga i granit. Verken balanserar varandra och för blickarna in mot huvudbyggnaden.
     Inomhusgalleriet är möjligen något överlastat – några av verken har svårt att riktigt komma till tals men på det stora hela ett fint komplement till upplevelsen utomhus. Här finns bland andra verk av Katarina Klingspor Ekelund, Ditte Reijers, Jennifer Spångerud och Melanie Wiksell.
     Skulptur på Löfstad är ytterligare ett lyft för Löfstads publika inriktning – bara att hoppas på en fortsättning.

Norrköping 2019-07-18 © Lotta Ekfeldt

Deltagande konstnärer: Kerstin Cecilia Ahlgren, Stefano Beccari, Ann Carlsson Korneev, Hans Fredholm, Pia Hedström, Ulf Johnsson, Katarina Klingspor Ekelund, Hiroshi Koyama, Peter Linde, Ivana Machackova, Birgitta Muhr, Ian Newbery, Ditte Reijers, Magnus Ringborg, Jennifer Spångerud, Agneta Stening, Kicki Stenström, Melanie Wiksell.


 


 

 

 


Rymdpollen © Ulf Johnsson


Öppen hand IV © Kerstin Cecilia Ahlgren


Construk I-III © Hans Fredholm


Rörelse & Vila © Agneta Stening


Interiör, inomhusgalleriet, längst fram © Pia Hedström, Catching Images


Skulptur på Löfstad Slott | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com