www.omkonst.se:
ASTRID SVANGREN I DUBBEL VY
Astrid Svangren – Molekyl gallery, Malmö, 1/9–1/10 2023
Bokrelease och utställning – Anna Bohman Gallery, At The Corner, Stockholm, 31/8–24/9 2023

Texter: Emelie Ånskog / Susanna Slöör
skriv ut denna text
Installationsvy Molekyl gallery, Malmö © Astrid Svangren. Foto: Helene Toresdotter
(Klicka på bilden för hög upplösning)
Boknytt: Astrid Svangren Personal Statement
(Klicka på bilden för hög upplösning)

UTSTÄLLNING Molekyl gallery, Malmö

Astrid Svangren arbetar med teckning, måleri, skulptur och installation. På Molekyl gallery i Malmö har hon skapat och jobbat med utställningen på plats. Hon tar vara på det som finns till hands och använder hela rummet från golv till tak och missar ingen yta. Det är aska, jord och hästhår på golvet, ett snäckskal ligger i en gul lövkorg, två spannar med lite vatten står längst bort i ett hörn. Det är rester från växter och trädgård, rester från hav, blått nät, en zinkbalja med vikta pappersbitar i blå nyanser som trätts på tråd och påminner mig om vatten, frusna vattendroppar. Här finns en stor terrakottakruka som saknar botten, ett dött träd, några tända ljus. Söndrig spets hänger från taket och på väggen hänger små tunna, lätta minnen av hästhårstrån, silkespapper målat i akryl, torkade blommor, presentsnöre och aluminiumfolie som sitter fast med knappnålar.

Installationsvy Molekyl gallery, Malmö © Astrid Svangren

Astrid Svangrens konst är en intuitivt gestaltad poesi som lockar till beröring. Jag är omgiven av konsten och rör mig mellan bild och objekt, dagdrömmar och mardrömmar, känslor och sinnesintryck. Svangren känns nära och konsekvent och konstprocessen upplevs som levande, vital och sinnlig. Hennes sätt att känna in ett rum märks på stämningen, på hennes sätt att fånga känslan. Det finns en närvaro här, på samma gång en närvarande frånvaro. Det är någonting som har hänt i rummet, ett händelseförlopp som jag just missat, ett fruset ögonblick. Sinnesupplevelserna är både centrala och fragmentariska.
      I två målningar har hon använt pastell, färgpenna och tavelkrita på svart tavelfärg och på en svart plexispegel har hon använt japanskt silkespapper, akrylfärg, akrylpasta och tejp. Det är kontrastrika möten mellan lätt och tungt, abstrakt och konkret, det familjära och främmande, våra delade erfarenheter och vår glömska.

Malmö 2023-09-09 © Emelie Ånskog

BOKNYTT: Astrid Svangren Personal Statement, Marrow Press 2023, UTSTÄLLNING At the Corner Space, Anna Bohman Gallery, Stockholm

Parallellt med den aktuella utställningen på Molekyl gallery i Malmö släpps boken Personal Statement om Astrid Svangren som innehåller verk och utställningsinstallationer från ett drygt decennium tillbaka. I samband med releasen visas även ett litet urval av verk på hörnan till Anna Bohman Gallery.
      Den bläddervänliga och trehundra sidor tjocka boken skulle mer kunna jämföras med ett högprofilerat ”glossy magazine”. Formatet och formgivningen fungerar väldigt väl och låter uppslag efter uppslag lättsamt välla fram. Det ger en unik inblick i ett konstnärskap som pressar material, gränser och omfång för vad måleri kan vara.
      Astrid Svangren vinner mig på sin sida i den chosefria intervjun som inleder boken, med sitt konstaterande att måleri är en taktil verksamhet. På hörnan till Anna Bohman Gallery ges några exempel. Där har spännramens skelett klätts upp och färgats in till en ögonfägnad ägnad att roa, kittla och lekfullt reta.

Stockholm 2023-09-09 © Susanna Slöör


 


 

 

 

Från utställningen på Molekyl, gallery
© Astrid Svangren

 

 

Uppslag ur boken Astrid Svangren Personal Statement, Marrow Press 2023

 

 

Från utställningen på Anna Bohman Gallery
© Astrid Svangren

 



Molekyl gallery, Malmö | Anna Bohman Gallery, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com