Det finns endast ett sätt för en konstnär att argumentera väl och det är att vara visuellt övertygande. När betraktarens blick är fångad är det dessutom den senare som har tolkningsföreträdet. Det möte som uppstår är och bör vara utanför konstnärens kontroll.
Edmon Khalil öppnar som första utställare i Skärholmens konsthall med en utställning som om man läser programbladet stänger för ett fritt möte mellan verk och betraktare. Men sett till den storslagna installationen av teckningar i sig öppnas en överväldigande värld av ingångar och irrgångar för var och en att välja. Först ska dock tilläggas att det är fantastiskt fint att man här öppnar ett generöst nytt rum för utställningar utanför Stockholms tullar. Det är välbehövligt och uppmuntrande i den kulturella snålblåst som råder rent allmänt.
|
Ur serien The Garden (klicka på bilden för hög upplösning) |
Med en smalspetsig tuschpenna ristas lite drygt centimeterlånga penndrag fram. Med suverän känsla för gradienter och mellanregister vecklas de stora långsmala teckningarna ut till ett intrikat spel av former. Inget tomrum lämnas men samtidigt kontrasteras de intensiva pennhuggen av att den utjämnande lena yta som blir resultatet av de stora formaten. Formerna balanseras harmoniskt och säkert, medan innehållet långsamt väcks på ett vis som får betraktarens blick att nyfiket skärpas. Det dramatiska innehållet understryks paradoxalt genom verkens samlande och välkomponerande lugn.
Några korta koder av bokstäver och siffror väcker nyfikenheten. Utan att veta tolkar jag dem som märkningar hämtade från förlista fartygskroppar med sin förfärande last av flyende. Längre in i lokalen finns en videoanimation som möjligen bekräftar den.
|
© Edmon Khalil (klicka på bilden för hög upplösning) |
På övervåningen visas främst måleri, men här fungerar inte tilltalet på samma höga nivå. Ska man återta initiativet från ”kolonisatörer” som Picasso och Klee måste de konstnärliga verktygen ligga i nivå eller överträffa deras. En onödig och ogörlig kamp om man inte kan lägga till en mer avväpnande lekfullhet.
Men sammantaget är Edmon Khalils utställning väl värd ett besök och viktig för att bjuda in till konstens nya rum i Skärholmen.
Stockholm 2024-11-27 © Susanna Slöör |
Kognitiv exil © Edmon Khalil
Kognitiv exil (3D-animation) © Edmon Khalil
© Edmon Khalil
|