www.omkonst.com:
Det enkla är det svåra
Evert Lundquist på
Thielska Galleriet 24/1– 4/4 2004.
Text: Susanna Slöör
”De här etsningarna, som jag brukar
kalla dem för, har med åren givit utlopp för
ett behov hos mig att spontant och direkt skildra någonting
som jag upplevt och sett. Det är ett sätt att teckna,
att skapa former med linjer, ett sätt som har åtskilligt
gemensamt med mitt måleri”
"Flickan med äpplet"
torrnål, 39,7 X 37, 1959 © Evert Lundquist
Så har Evert Lundquist
själv beskrivit arbetet med
sin torrnålsgrafik. På Thielska Galleriet visas
nu över sextio blad och i samband med utställningen
utkommer även boken ”Evert Lundquist – grafiker” av Per
Bjurström på Carlsson bokförlag.
En längtan efter det
enkla löper obruten med
silketrådens styrka genom Evert Lundquists konstnärskap.
Hans renodlade former och uttryck känns igen från
måleriet. Men här i grafiken framträder konstnärens
infallsvinklar i en annan dager. Dess atmosfär präglas
av den speciella ljusrymd som uppstår i spelet mellan
papperets vithet och svärtans känsliga graderingar.
Här kan man inte undgå, eller stå emot, doften
och smaken av luft och ljus. Intrycken banar vägen för
att se den dubbelhet och spänning mellan tyngd och lätthet,
kropp och ande som finns hos Evert Lundquist. I måleriets
färgtyngda, nästan jordiga massor framträder
det allra skiraste ljus och en andhämtning så lätt
att den nästan inte kan fångas upp av spegelglaset.
Jorden och den mörka myllan andas och ångar av
himmelska substanser. Samtidigt rubbas den eteriska flykten
av den tyngdkraft som finns nedlagd i Evert Lundquists ofta
massivt verkande och koncentrerade former och rörelser.
"Fågeln" torrnål,
1959, "Mannen på kullen" torrnål, 1976
© Evert Lundquist
Den tyngden återfinns
i grafiken, där sitter
yxan stadigt fäst vid kubben, spaden i jorden och mannen
tycks ha vuxit fast i klippan. Men svärtan betecknar
något mer än stoff eller ren materialitet och dansar
en försiktig och ekonomiskt utförd dans med ljuset.
Den verkar ha inspirerats av en vilja att driva behärskningen
och förenklingen till den punkt där uttrycket inte
längre är möjligt att höja. Om processen
utspelat sig ”spontant och direkt” som citatet ovan låter
säga är svårt att avgöra. För även
i grafiken verkar processen ha tagit tid. Det framgår
av de handskrivna beskrivningarna till tryckaren om hur svärtan
ska torkas på plåten och hur det växelvisa
arbetet framskrider, under vilket konstnären fortsätter
teckna på de första trycken för att senare
återvända och justera plåten. Hans serier
är, även för att vara torrnålar, påfallande
korta och ibland skymtar det möjligen fram en olust att
definitivt avsluta arbetet med plåten trots att serien
redan börjat numreras.
Evert Lundquists återhållsamhet
färgar även de egna orden
och man bör därför fundera på vad han
menar med ”sett och upplevt”. Det är nog knappast frågan
om ett simpelt registrerande eller upplevelser så ”enkla”
att de kan sammanfattas på semestervykortets prosa.
Orden täcker inte det förfinade spelet mellan sinne
och känsla eller mellan plåten och upphovsmannens
yttre och inre bilder. En inre bild väcks till liv av
konstnärens återkommande val att i verken skildra
bortvända figurer. Ryggtavlor möter oss, lustan
frestar med nersvärtad blick och sorgens ansikte döljs
i händerna. Jag förnimmer min egen känsla av
tvångsmässigt vald ensamhet, eller det slags frånvändhet
som man maktlöst inte förmår att vända
rätt emellanåt. Som när man inte förmår
eller har rätt medel för att göra sig förstådd,
trots att man har synen klar för sig och vet exakt hur
budskapet ser ut. Det är lika förbluffande att möta
den uppenbarelsen gång på gång i Evert Lundquists
verk. Hur han lyckas gestalta det svåra i det enkla.
Stockholm 2004-01-25 © Susanna
Slöör
Kort om Evert Lundquist: Född
1904, död 1994.
Länk
till Thielska Galleriet
Tillbaka
till startsidan för omkonst
|