www.omkonst.com:
Bild som motbild
Yngve Rådberg på Galleri Olsson 19/2 - 14/3 2004
Text: Susanna Slöör
Yngve Rådbergs måleri kan liknas vid en starkt kryddad buljong som kocken låtit kraftigt reducera till en blandning som emellanåt river på tungan. Obehaget i vissa av bilderna parad med trotset och ilskan i andra balanseras mot de giftigt fruktiga bakgrundsfärgerna.
"Dressyr" olja på akrylglas © Yngve Rådberg
I en av målningarna verkar huvudrollsinnehavaren tukta upp en liten hund men även målningen av en clownliknande figur med dumstrutsformad mössa. Den flätade piskan viner genom det intensivt apelsinfärgade rummet. Dockan har tjänat som förlaga även till andra målningar av konstnären ända från den tidigaste studietiden. Utlämnad och lite förlöjligad, vill jag minnas. Även rummet, idag kraftigt tittskåpsverkande, har vrängts och krängts i Yngve Rådbergs måleri och objekt genom åren. Den aktuella utställningen samt målningarna som visades på Stockholm Art Fair häromveckan bekräftar bilden av ett konstnärskap som bestämt sig för måleri men som grundligt ifrågasätter och utmanar uttryckets verkningar. Bild som motbild.
Den tvådimensionella ytan piskas och avkrävs att tjäna så intrikata tolkningsuppgifter som möjligt. Rådberg verkar pressa sig till att utföra ett maximerat känsloutspel på minsta möjliga utrymme. Ytan tvingas att tjänstgöra som djupliggande scenrum för händelser som andra medier än måleriet kanske lättare kan hantera. Han tar hjälp av de medel och formgrepp som stod till buds för att tala till massan i en tid innan Gutenbergs lösning och inte minst dagens rörliga medier var påtänkta. Resultatet har blivit ett antal frysta protester mot överhet och samhälle parat med något mindre korrekta kusliga föraningar.
Stockholm 2004-02-23 © Susanna Slöör
Kort om Yngve Rådberg: Född 1968 i Vänersborg. Bor och arbetar i Stockholm. Kungliga Konsthögskolan 1993-98. Tredje separatutställningen på Galleri Gunnar Olsson. Galleri Ahnlund, Umeå, 2002.
Länk till Galleri Olsson
Tillbaka till startsidan för omkonst
|