”Tjyvar” heter Ernst Billgrens första separatutställning på fyra år på Galleri Lars Bohman. Ett 25-tal målningar i pompösa träramar fyller de för tillfället kolorerade rummen. Ingredienserna är typiskt billgrenska: rävar, hjortar, grävlingar och katter utstyrda som medeltida vasaller i pråliga kostymer besöker praktrum där det inte sparats på bladguldet
Försedd med lämpligt bokverk om svenska slott och herresäten med drag från barock- till Karljohan-stil kan man ha ett visst nöje av att försöka spåra interiörerna. Billgrens faiblesse för överdrifter och den förgyllda bronsen gör det inte alldeles enkelt. Tycker mig ändå känna igen Karl XIV Johans museisängkammare på Rosendals slott. Att det finns någon form av förlagor som visserligen förvrängts, tror jag är viktigt. Scenrummen måste förmedla någon form av trovärdig nobless och prakt, samtidigt som interiörerna genom Billgrens sätt att måla utsätts för en kränkning. Värdigheten och beständigheten utmanas genom den receptartade penselskriften som för tankarna till en jäktad dekormålare. Och undan har det gått, hela sviten är gjord under sommaren 2006, enligt utställningskatalogen.
Detta är en omisskännlig linje i Billgrens konstnärskap: att utmana den goda smaken och med frenesi älska ihjäl det ”goda” måleriet. Att han till på köpet emellanåt avslöjar sig som en god målare, verkar ingå i vurmen för det lätt opassande, ett förhållningssätt som Billgren konsekvent odlar. Om det skulle vara möjligt att vara både nihilist och bevarare av traditionens stolta värden, skulle den rollen troligen passa honom utmärkt.
Titeln "Tjyvar" går igen i fabeldjurens aktiviteter, men hör också samman med valet av text i katalogen. Där återges delar av polisens förhörsprotokoll med djupt misstänkta brottslingar, som artar sig till en stilstudie i bortförklaringar.
De riddarlika rävarnas poserande i de överlastade rummen, ihop med titeln och de överprofessionellt massutförda målningarna på fina galleriets väggar, leder sedan tanken enkelt vidare till Robin Hood. Om det finns några fattiga att gynna kan man visserligen fundera över. Men jag ser framför mig en road konstnär som älskar att ”tjyva” och bedra köpare och publik, och som i samma andetag är fullständigt innerlig i det han gör.
Stockholm 2006-09-06 © Susanna Slöör
|
|
"Samvetets röst", 2006, 174x210 cm © Ernst Billgren
"Fynd 1006-2006", 2006, 174x184 cm © Ernst Billgren
"Saknad mellanhand", 2006, 105x135 cm
© Ernst Billgren
|