I Myten om Wu Tao-tzu (Sven Lindqvist, 1967) kliver den kinesiske konstnären rakt in i sin nyligen färdigställda väggmålning, och försvinner. Den totala inlevelsen är enligt denna myt endast möjlig genom ett konkret uppgående i verket och man måste alltså likt barnet förväxla fiktionen med verkligheten.
Thomas Henriksson målar in sitt alter ego, sovande i en våningssäng mitt inne i parafrasen av ungrenässansmästaren Paulo Uccellos San Romano-målning. Det enda som hindrar honom att försvinna in i sin bild är ett gulgrönt tygskynke, som genom sitt mönster leder tankarna till tidiga Bonnard- och Vuillardmålningar.
Micheletto da Cotignola (italiensk 1400-talsfurste) blickar ned från Uccelloparafrasen på den sovande konstnären, som om han vädjade om målningens färdigställande, utan vilket han inte kan slutföra sitt uppdrag att undsätta sin vän fursten Niccolò da Tolentino. Den sovande målaren vävs så i drömmen samman med San Romano-bataljen och han blir själv en del av verket.
Det är den tredje av Uccellos stora målningar av slaget vid San Romano som Thomas Henriksson arbetat med, den som handlar om kontra-attacken från da Cotignola. Trots de tre målningarnas våldsamma innehåll och de stora formaten var de faktiskt beställda för en italiensk furstes sovgemak. När Henriksson målar in sig själv sovande i bilden är han idémässigt inte långt från målningarnas ursprungliga ändamål.
Den kumulativa målarteknik som Henriksson använder sig av blir i parafraserandet av Uccellos pusselbyggen helt logisk; hans något tungfotade manér får här sitt fulla berättigande.
I kalendersviten "I det gröna" har additionen gått ännu längre, tills dess att färgmassorna plogats upp i vallar och färgansamlingar längs bildernas nederkanter. Varje målning betecknar en enskild månad och de ackumulerade dagarna får här sin motsvarighet i form av pastos färgmateria. Så tung är tiden.
Stockholm 2006-11-01 © Leif Mattsson
|
|
"Att drömma om San Romano" © Thomas Henriksson
Detalj ur ovanstående målning © Thomas Henriksson
Två bilder ur serien "I det gröna" © Thomas Henriksson
|