Peter Johanssons utställning gör betraktaren till kulan i ett flipperspel. Man förs in till ackompanjemang av ettrig marschmusik och puttas sedan runt längs barriärer av veckat tyg, in genom olika öppningar. Då och då stöter man på de ”poänggivande” skulpturerna. Efter att ha bollats runt i dessa labyrinter kastas man slutligen ut i ett landskap som främst upptas av en mjuk tygskulptur formad till gigantisk prinsesstårta täckt med rosaröd "marsipan".
Temat sägs vara borgerlig kultur. Det hindrar dock inte Peter Johansson att utnämna sig själv till majestät och bygga upp en hovkultur med uppvaktande konstverk. Gustav den III hyllas med uppsydda kulisser, eller ”riktiga” tält istället för de i kopparplåt ute på Haga. Peter Johansson som gjort falurödfärg till sitt varumärke och med liv och lust exploaterat den folkhemska självbilden, som den kommer till uttryck i turistbroschyrerna, har således bytt det folkliga mot finrummen.
De flesta av Peter Johansson rumsinstallationer är storvulna projekt och detta är inget undantag. Förmågan att fylla ut ett rum och hantverksmässigt durkdrivet ge form åt idéerna är ett tydligt signum. För egen del skrattade jag gott åt de skivade dalahästarna i ”charkdisken” på Johanssons elevutställning i början av 1990-talet, men därefter har det emellanåt känts som om själva skämtandet gjorts till huvudsak och innehållet till en förevändning - ett lösligt påhäng. Därför känns det befriande att Peter Johansson verkar ha gått vilse bland idéer och infall till den aktuella utställningen. Vad som driver honom eller vad han driver med är stundtals oklart: kulturen, konsten eller konstnären?
”Peter Johansson: Kunglig Majestät Pluralis”, kallar han utställningen. Det verkar som om skulpturerna i utställningens inledning skulle kunna ses som en skämtsam hyllning till ”majestäter” inom konsten. Duchamps flasktorkare smyckad med trädgårdstomtar är ett exempel. Och kanske att Warhol hålls i salig åminnelse genom den ovala skulpturen fylld med snacks-påsar i två rader - brödet i skådespelssamhället.
Stockholm 2006-10-18 © Susanna Slöör |
|
© Peter Johansson
© Peter Johansson
© Peter Johansson
|