www.omkonst.com:
Do what you have to do
Gregory Crewdson, "Fotografier 1985-2005", Hasselblad Center, Göteborg, 1/9 - 28/10 2007
Föreläsning, Konstfackskolan, 12/10 
Text: Björn Larsson

skriv ut denna text

Efter sista sommarlovet på gymnasiet blev Gregory Crewdson kvar i familjens knuttimrade sommarstuga i en småstad i Connecticut. På bakgården byggde han tusentals små jordhögar som han fotograferade. Så småningom började han köra runt i stan, ringa på hos folk och fråga om han fick fotografera deras hus eller dem själva i sitt hem.
     På en äldre kvinnas telefonsvarare lämnade han meddelande och bad att få bygga en rund cirkel av jord på hennes bakgård och sedan fotografera den. På Crewsons egen telefonsvarare nästa dag fanns ett kort meddelande från kvinnan: Do what you have to do. Den uppmaningen har han följt sedan dess.

En dag tar Crewdson kontakt med en trädbeskärare och lånar dennes skylift för att få bättre översiktsbilder av gator och bakgårdar. Han blir mer och mer intresserad av att arrangera miljöerna och regissera de människor som är med på bilderna.
      Idag kräver Crewdsons produktioner månader av research och organisationen kring projekten liknar den man använder inom spelfilmsindustrin. Arbetet genomförs med hjälp av storformatskameror, avancerad ljussättning och ett trettiotal medarbetare; statister, tekniker, assistenter, och färdigställs i datorernas bildprogram.

Crewdsons bilder hämtar näring ur mötet mellan det vardagliga och det oförklarliga. Med hjälp av fiktion och drama söker han sig bortom det universella; de dokumentärt preparerade bilderna av småstadsgator och människor i sina vardagsrum beskriver underliggande stämningar och svårförklarliga gåtor.
      På sina föreläsningar brukar Crewdson visa en sekvens ur Närkontakt av tredje graden där Richard Dreyfuss i förvirrad frustration bygger små och stora högar av möbler och potatismos. Han jämförs ofta med Jeff Wall – en annan amerikansk konstnär som jobbar med iscensatta fotografier, men i Crewdsons bilder finns ett starkare inslag av drama och exotism, ibland på gränsen till det teatrala.

Stockholm 2007-10-20 © Björn Larsson


 


 

 

 


© Gregory Crewdson, “Untitled“, From the series Early Work“, 1986 – 88, C-prints, 50.8 x 63.5, cm,
Courtesy: Galleria Emilio Mazzoli


© Gregory Crewdson, "Untitled", From the series "Dream House", 2002, Digital c-prints, 73.7 x 111.8 cm
Courtesy: Luhring Augustine, New York


© Gregory Crewdson, “Untitled“, From the series “Beneath the Roses“, 2003-2005, C-Print, 144.8 x 223.5 cm,
Courtesy: Luhring Augustine, New York

   
Hasselblad Center, Göteborg | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com