|
"Perfect/Growing Older (Dis)Gracefully" © Esra Ersen
|
Allt fler samtidskonstnärer knyter an till sociala, kulturella och etniska frågor i sina verk, men inte alltid med sådan innerlighet och angelägenhetsgrad som Esra Ersen. Hon är född i Ankara, nu verksam i Istanbul och Berlin, och har deltagit i flera större utställningar runt om i världen. På det konstnärsdrivna galleriet 300m3 Art Space i Göteborg ställer hon tom den 22 april ut en handfull verk från de senaste åren. De kan betraktas som en audiovisuell redovisning av projekt Esra Ersen genomfört i samband med några utställningar hon deltagit i.
Hennes verk är genomgående betingade av den plats där hon ska ställa ut. Hon söker upp den vanliga människan och i mötet med henne växer verket fram tex. videoinstallationen "Perfect/Growing Older (Dis)Gracefully" från 2006 som hon gjorde inför sitt deltagande i Liverpool Biennial förra året. I en drygt 20 min lång video får vi möta Helen, pensionär från Liverpool, i hennes vardag. Helen tycks nästan omedveten om kameran som noterar hennes rörelser, det enkla hemmet med alla tingen, trädgården, hennes (dis)grace och skönhet innan stylisten förvandlar den vackert åldrade Helen till en stel modedocka utan personlighet. En metafor om man så vill för arbetar- och hamnstaden Liverpools make over inför Capital of Culture med den förlust av identitet och personlighet omvandlingen inneburit.
|
"Rehabilitation II" © Esra Ersen
|
I "Parachutist in Third Floor, Birds in Laundry"som gjordes för två år sedan inför en utställning på Rooseum visar Esra Ersen också sin unika förmåga att närma sig den vanliga människan och få henne att öppna sig inför kameran. Utifrån en, man frestas säga, svenskt välmenande utsmyckning i ett invandrartätt område i Malmö, belyser hon effektivt främlingskapet och utanförskapet. Hon får människor att verkligen prata framför kameran och utan retorik och pekfingrar blottlägger hon främlingskapets problematik. Hon gör det framför allt genom att som konstnär underordna sig subjektet och låta människorna själva komma till tals. Hon talar inte om dem, utan med dem.
Det är just så Esra Ersen genomgående tycks arbeta i de verk som ställs ut. Inför ett deltagande i biennalen i Sao Paolo häromåret sökte hon tex. upp ett gatugäng och i samarbete med dem tog hon fram texter som applicerades på svarta skinnjackor. Kopior av dessa jackor visar hon på galleriet med texter som i översättning från portugisiska till engelska lyder: ”Why vote, poverty will continue", "The street teaches me what your kid will never learn", "Pure vandalism”. Det är avslöjande och starkt. Och här gäller också att hon inte verkar lägga något tillrätta, utan bygger sitt verk på en dialog med de involverade. Just det här verket, som heter "Rehabilitation II", har liksom övriga installationer på galleriet dessutom fått en spännande plastisk infattning. Det är bra, tom riktigt bra.
I utställningen ingår också ett äldre verk från 2001 "If You Could Speak Swedish", som Esren gjorde inför en utställning samma år på Moderna Museet i Stockholm.
Göteborg 2007-04-16 © Margareta Persson
300m3 Art Space | Omkonsts startsida |