Rolf Hanson, t.o.m. 21/4, Galerie Aronowitsch
Rolf Hanson visar i sina nya målningar återigen
prov på sin omisskännliga måleriska
musikalitet. Få kan mäta sig med hans förmåga
att komponera med ytterst komplicerade färgackord
och valörspel. Dissonanserna och den instabila
balanseringen av färgytor och former sker med möjlighetsjägarens
osvikliga spårsinne. Men nog kan jag tycka att
komplikationerna han nu tillför känns väl
hemtama även om måleriet berusar. Som redan övertygad
kan det passera, men frågan är om det lockar
nya generationer att vidareutveckla detta lyriska spår
i bildkonsten. Kanske belyser det en problematik av
ett mer allmänt slag. Det verkar finnas en automatik
som tillåter att en utvecklande konkurrens mellan
konstnärerna upprätthålls endast inom
ett område åt gången, åtminstone
i ett litet land som Sverige. Just nu dominerar berättandet
och det figurativa inom måleri och teckning, vilket
sätter konstnärerna under nödvändig
jämförande press. Den rytmiserande, nonfigurativa
grenen ligger på gott och på ont i träda,
tvingas man ofta konstatera. Reaktionen hos utövarna är
att man hellre vänder sig inåt eller mot det
redan bekanta, än att söka dialog med nya influenser.
Det utesluter inte att det framställs bra nonfigurativt
måleri idag, som Rolf Hansons exempel visar.
Elisabet Oscarsson t.o.m. 1/4, Galleri Olsson
samt Konstakademien, Tengbomhallen
I Elisabet Oscarssons teckningar och målningar finns en dematerialiseringsprincip som går igen även när hon vänder på perspektiven. I målningarna på galleriet riktar hon måleriet mot tecknandet och lyfter fram den enskilda linjens spel mot dukens vita tomrum. Stämningsmässigt påminner det om bakslaget efter vinterns första töväder, då trädens grenar varken fryser eller väckts till nytt liv. Hon visar återigen sin kapacitet att förmedla poetiskt sammansatta inre tillstånd med hjälp yttervärldens temperatur.
I de långsmala akvarellteckningarna i Tengbomhallen utgår Oscarsson från en vibrerande färgton som linjerna präglas efter. På hennes förra utställning 2004 kunde man ana landskap och figurationer, men här är hon mer tillbakadragen och ställer högre kvar på betraktarens vilja till tolkning. Säkerligen är hon medveten om risken med att reducera tilltalet, men det verkar vara den aspekten som nu måste prövas. I Tengbomhallen bidrar den omgivande miljön till att framkalla olika efemära händelser. Gipsavgjutningen av Michelangelos döende slav fångas in och finner rätt på sina rimmande linjer i Oscarssons flätverk. Rörelsen eller skeendet förstärks även av reflexerna och speglingarna i teckningarnas skyddande glas. Linjerna söker sin mening med hjälp av omgivningen och blicken som är villig att lyssna.
Stockholm 2007-03-13 © Susanna Slöör |
|
Utan titel, 170 x 160 cm © Rolf Hansson
"Caput mortum" 2007 © Elisabet Oscarsson
|