Elin Källman gick ut Konsthögskolan i Stockholm 2005 och denna utställning som hon kallar ”Romantic Lola” är hennes första på Galleri Niklas Belenius. Hon baserar sin konst på sig själv och arbetar främst med måleri men också med teckning, installation, video, performance, objekt i textil och broderi. Kort sagt hon gör det mesta.
Målningarna i utställningen gör ett starkt intryck på mig. ”Ett fräckt skönt måleri” säger Thomas Millroth och jag håller med. Hur gör hon, tänker jag? Hon lyckas blanda Mitt livs novell-illustrationer med Modesty Blaise-teckningar och ett måleri som spänner från Zorn via Brusewitz till Billgren och som anknyter till ett samtida måleriskt språk. En puella-kvinna med bra självförtroende och en sund attityd till livet. Här finns stora målningar med flickkvinnor, så upptagna av och förtjusta i sig själva att omgivningen hamnar i bakgrunden, som scenografi för skådespelarens insats. Även om kvinnorna/flickorna på bilderna är upptagna av sig själva är de inte självupptagna i narcissistisk mening. De är i full färd med att slå ett hål i en vägg, en öppning som vi alla kan använda.
Den enda invändning jag har är iscensättningen av utställningen. Jag hade velat se målningarna utan tapeter, lampor och broderier. Den balans mellan feminint och maskulint som finns i målningarna är så intressant och givande att de borde få en egen scen att spela på.
Som kvinnlig konstnär en generation över Elin Källman väcks det en Kishti Tomita inom mig som spontant ropar ”Go girl go!”
Stockholm 2007-12-05 © Maria Johansson |
|
"Romantic Lola nr: 2", olja på duk, 150 X 130 cm, 2007
© Elin Källman
"Juri, jag väntar på dig" textil, 2006 © Elin Källman
|