Medeltida träsnitt fungerade ofta för att uttrycka ett påbud eller en
upplysning. Konstnären Helene Edgren har på ett slående och underfundigt sätt
utnyttjat kristna värderingar och den moraliska symbolik som präglade många
medeltida bildlösningar.
Genom att enbart ändra blicken hos de kvinnliga huvudfigurerna har hon på så sätt öppnat för ett helt nytt psykologiskt samspel mellan kvinnan och djävulen, vilka är bildernas huvudfigurer. Effekten blir medryckande då blickarna utstrålar en medveten integritet men som också är en aning olycksbådande.
Originalmotivens uppbyggnad kring en tydlig dualism mellan gott och ont trängs
tillbaka för en självmedveten relation i modern relativistisk
tappning. För en kort stund förlorar man kontakten med omvärlden. Det är gott
betyg.
Utställningens höjdpunkt är definitivt det svartmålade fågelboet, tillverkat av delar från en spjälsäng. Det kantiga och tvära boet knyter samman en uddig och burlesk sensualism. Det är vid sådana tillfällen som Edgrens konst har som mest karaktär, när hon utmanar sig själv, ofta med ett behärskande anslag där desperation och humor är intimt sammanflätade.
Jag har haft förmånen att följa Edgrens konstnärskap sedan hon gick på konsthögskolan i Malmö. Det är några år sedan nu och får hon tid att utvecklas i egen takt känns det som om det kan bli ett konstnärskap som kan hävda sig i långt vidare kretsar.
Malmö 2008-01-24 © Nicolas Hansson |
|
© Helene Edgren
© Helene Edgren |