|
Grande Halle i Parc de la Villette |
Att orientera sig bland alla Paris konstgallerier är inte lätt. Därför var det med stort intresse jag begav mig till Grande Halle i Parc de la Villette. Denna stora park är i sig värd ett besök eftersom man undan för undan har placerat en rad museer och kulturinstitutioner där, bland annat Cité de la Musique som rymmer konsertsal, museum, musikstudios med mera. Grande Halle var tidigare en boskapshall där man handlade med djur. Denna jätteanläggning är nu ombyggd till en flexibel evenemangslokal för allehanda tillställningar. I en del av denna byggnad inrymdes nu konstutställningen Jeune Création 08. Sedan 1953 har denna utställning återkommit varje år men
hette tidigare Jeune Peinture och var då förlagd till Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris. Av naturliga skäl har man fått byta namn på utställningen eftersom måleriet tyvärr spelar en något undanskymd roll i dagens utställning, men det finns där.
|
Ben Xing Song, född 1975, China, hade gjort en stor Mao kostym med små vita Mao-huvuden i en kundvagn på golvet. |
|
Marie Velardi,
född 1977, Schweiz |
Här deltar unga konstnärer från hela världen och det samlade intrycket är att utställningen är svåröverskådlig och spretig. 1966 var jag själv med på denna utställning och det spretade säkert även då, men då i samma medium - måleriet. Nu arbetar man med alla tänkbara tekniker och metoder: film, foto, skulptur, installationer, måleri, grafik, kläder, ljud med mera. Att de konstnärliga gränserna suddas ut behöver i sig inte vara något fel men när jag vandrar omkring bland verken börjar jag undra varför man vill presentera alla dessa metoder på en gång. Det blir lätt så att det konstnärliga uttrycket döljs av alla tekniska arrangemang. Den totala friheten blir en sorts fängelse där man fastnar i de yttre detaljerna och låser in det uttryck man vill uppnå.
|
Anthony Peskine, född 1982, Frankrike, med välbekanta Tintin figurer.
Tintin är mycket stor i Frankrike. |
|
Hea Yun Jung,
född 1972, Korea |
På utställningar av detta slag gäller det att försöka se på ett verk i taget och då finns en hel del att begrunda. Någon sammanfattning av Jeune Création kan jag inte ge utan redovisar här bara några foton, i vissa fall med korta kommentarer.
Dessutom fanns här mängder av videokonst. Under årens lopp har jag besökt många utställningar med projicerade filmsekvenser. De gånger jag fascinerats av denna konstform är när filmen projicerats på ett sätt så att man skapat ett helt nytt rum eller skulpturala former, eller projicerat filmen i helt nya miljöer. I det sammanhanget har konstnärerna en stor funktion att fylla. Tyvärr handlar det ofta bara om en projektion på duk eller i en TV-apparat och då blir många av dessa små filmsnuttar tråkiga kalkonrullar. Att de sedan kommer tillbaks i en loop är en klen tröst. Att denna konstform fått sådan utbredning under senare tid är för mig en gåta när man jämför med all den fantastiska film som skapats under 1900-talet. Jag är verkligen en filmälskare, filmmediet är kanske det mest fantastiska bildmediet som skapats under 1900-talet. Men just på grund av min kärlek till filmen hade jag svårt att på Jeune Création finna något inom denna genre som fascinerade mig.
|
Nicolas Grimmer, född 1981, Frankrike, Högspänningsrum, vars stängsel man varnades för att beröra med risk för elchock. |
|
Mehmet Ali Uysal, född 1976, Turkiet |
Se även www.metrobloggen.se/manker
Paris 2008-10-23 © Jan Manker
Jeune Création, Paris | Omkonsts startsida |