Kent Lindfors visar två stora målningar mitt emot varandra i det första rummet på Galleri 1. Och det som vanligtvis känns som ett ganska litet rum med låg takhöjd, vidgas, lyfter och förvandlas. Lindfors placerar betraktaren i luften, fritt svävande ovanför hans vibrerande kartlandskap. Det är inte bara de återkommande fågelperspektiven som skapar känslan av rymd. Det finns också en skimrande lätthet i hans färganslag. Men det blir inte sött eller åksjukt. Balansen upprättas av den konsekvent genomarbetade teckningen och den ständiga närvaron av åtminstone ett markperspektiv någonstans i bilden.
Utöver utställningens få stora verk visar Lindfors ett antal mindre målningar, i vilka han ibland skapar ännu brantare perspektivkrockar och än mer frikostigt blandar sina material (tempera, olja, krita och blyerts). I några av de små bilderna klustrar Lindfors värld ihop sig och blir köttig och ogenomtränglig. Där koncentreras energi och ilsken humor i kontrast till den mer mystiska och sakrala stämning som finns i de stora målningarna.
Kent Lindfors arbetar med en metod som får mig att tänka på vissa texter av författaren Per-Olov Enquist. Det finns en uppsättning minnen, platser, kartor, former, objekt, fraser och legender som är viktiga och dessa upprepas, flätas in i varandra, byggs om och förskjuts perspektiviskt i en oupphörlig process. Och jag får samma motsägelsefulla upplevelse som när jag läser Enquist: att denna utgångspunkt skapar ömsom ett instängt labyrintiskt virrvarr ömsom klar frihet, då den finner sin tillfälliga ordning i texten eller på duken.
Göteborg 2008-11-20 © Tora Windahl
|
|
"Flykten V", 205 x 195 cm © Kent Lindfors
"Byggnaden och älven (den lilla elden)" 28 x 40 cm
© Kent Lindfors
|