www.omkonst.com:
Du sköna nya värld
Jörgen Melanton, ”Du sköna nya värld”, Galleri Lars Bohman, Stockholm, 23/2 – 30/3 2008
Text: Magdalena Dziurlikowska

skriv ut denna text

Jasper Johns målade den amerikanska flaggan och darttavlan och sa: ”Jag tenderar att tycka om saker som redan finns.” Detta var popkonstens legendariska 50- och 60-tal då allt lågt eller tusen gånger använt kunde plockas upp och omvandlas till konstens guld. Hur är det idag? Traditionen av återbruk är legio och chockens behag har bedarrat. Samtidigt kastas nytt ljus på miljöförstörelsen och de icke-västerländska ländernas lavinartade modernitet. Här träder Jörgen Melanton in på scenen för att samla skräp: förpackningar från Indiens gator, luggslitna spelplaner och nu affischer från fjärran östern.

Jörgen Melantons tema är dagens Kina. En våldsam marknadsekonomi parad med hänsynslös toppstyrning som bildar en enigmatisk och skrämmande kraft. Upplägget är intressant och den idéhistoriska floran rik. Därmed blir det också svårt att ge ämnet allt det förtjänar i djup, bredd och kreativitet. För att närma sig österns tiger och spörja om dess hjärta har Jörgen Melanton målat av kinesiska reklamskyltar. Förlagorna visar tafatta kitschdrömmar och en yrvaken hunger efter ett konsumistiskt liv. Målningarna följer hack i häl men här ser det ut som om allt händer för sent. En svunnen värld svept i melankolins grådis fastän den egentligen är ny.

Att måla av en skylt eller ett foto saktar dess tid och plundrar dess glättighet. Tradition och historia rullar in i bilden. Handens skälvande närvaro manifesterar sig över ytan. Jasper Johns kalejdoskopiskt sjungande färger gör sig åter påminda, men bara som en möjlighet. Jörgen Melantons verk saknar en befriande kontrastverkan; istället är det rökigt, såsigt, dämpat och nivellerat. Det kanske är meningen, det passar onekligen en dystopi och flera motiv utstrålar en dekorativ helgjutenhet.
      Jörgen Melantons bilder erbjuder ett prisma att se igenom. De ger otaliga utblickar mot en parallell, österländsk modernitet som är lik och annorlunda i samma andetag. Det är fantasieggande men oartikulerat; så mycket mer skulle kunna sägas och anspelas på. Utställningstiteln berör Aldous Huxleys klassiker från 1932 om ett drogavtrubbat och genetiskt manipulerat klassamhälle i limbo. Nog finns det många helvetiska drag att dra paralleller till, men det är en smärta och en surrealistisk klarsyn som utställningen inte kommer åt.

Stockholm 2008-02-27 © Magdalena Dziurlikowska


 


 

 

 


"Huangpu för trevligt boende" © Jörgen Melanton

 


"Jag vill vara hundra" © Jörgen Melanton

 


"Vårblomster längs Waitan", 2008 © Jörgen Melanton

 

   
Galleri Lars Bohman | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com