"Azteca/Azteca in decline", (panel 2 av 2), 2007, akryl på duk, 122 x 838 cm, © Ed Ruscha |
När Ed Ruscha studerade design och typografi på California Institute of the Arts i Los Angeles på femtiotalet pendlade han många gånger med bil längs legendariska Route 66 till föräldrahemmet i Oklahoma City. En natt, under en av dessa resor, bestämde han sig för att göra en bok som skulle heta ”Twentysix Gas Stations”. Idag är den en klassiker tillsammans med flera andra av hans böcker; till exempel ”Every Building on the Sunset Strip”, som porträtterar alla hus på den mest nöjestäta delen av långa Sunset Boulevard i LA. Böckernas "rakt på sak"-fotografier, som förresten har många likheter med det tyska paret Bernd och Hilla Bechers dokumentationer av vattentorn, lador, silos och lagerhus vid samma tid, river i popkonstens anda ner hierarkier och åstadkommer en nyläsning av ekonomiskt, sociologiskt och ideologiskt infärgade företeelser.
Ruscha var också en av deltagarna i den numera klassiska “New portraits of Common Objects” på Pasadena Art Museum – en av de första grupputställningar som visade det vi idag kallar popkonst. Den som bläddrar i en bok om ämnet har ganska stor chans att träffa på någon av hans målningar av Standard bensinstationer eller av 20:th Century Fox's logotyp.
Utställningen i Gagosian Gallerys spatiala lokaler på Brittania Street i London är omtalad och toppar många av kultursidornas ”bäst just nu”–listor. Presentationen är verkligen monumental – de största målningarna är över åtta meter långa – och utställningens fem diptyker dominerar galleriet med samma kraft som neonreklamen dominerar Picadilly Circus. Som alltid hos Ruscha finns här ett resonemang kring dokumentation och objektivitet och en fascination för upprepningar och dubbleringar.
Stockholm 2008-03-05 © Björn Larsson |
|
Untitled1, 2008, akryl på duk, 163 x 183 cm
© Ed Ruscha
Untitled2, 2008, akryl på duk, 163 x 183 cm
© Ed Ruscha
|