På Galerie Bel’Art visas glasmålningar från sena 1960-talet till tidiga 1970-talet av Sten Eklund. Verken förbryllar i sin förmåga att ta plats i 1900-talskonstens alla åldrar och samtidigt är de i högsta grad relevanta även idag. Tillkomståren verkar logiska utifrån det då väckta intresset för konceptkonst och minimalism. Men hur länkas Eklund till den diskussionen, då verken många gånger är samtidiga i internationell jämförelse? Han överger aldrig intresset för de rent visuella problemen och tidsresan kan därmed sträckas ännu längre bakåt, till 1910-1920-tal. Det utesluter inte att Marcel Duchamp tilltalas och travesteras i flera av verken.
Det inre konstarkivet löper amok och kastar ur sig svenska referenser som Torsten Jovinge och Olle Baertling. Sedan ramlar kortlådan i golvet och ur högen drar jag konceptualister som Daniel Buren, med sina rödvita ränder, samt gruppen Art & Language’s verk ”Index 001” från Documenta 1972. Problemet är bara att Eklunds arkiv dateras tre år tidigare i den märkliga treglasskapelsen ”Duchamptravesti”. Lägg därtill en bilgrill eller brödrost av bästa 1950-talssnitt och gåtan muterar igen.
Från svensk konsthorisont får man kanske räkna dessa verk som före sin tid vid tillkomsten, om än respekterade redan då. Men jag skulle knappast vilja kategorisera honom tillsammans med exempelvis Dick Bengtsson ensidigt under den senare etiketten postmodern. De är båda två för näringsrika för detta. Möjligen är nu tiden mogen att återigen uppskatta det visuella innehåll som Sten Eklund bjuder på. Den stränga omsorgen och mödan omhuldas med större värme idag. Samtidigt bjuder det formstarka innehållet ett idémässigt tuggmotstånd. Här presenteras en ”lösning” av Duchamps stora glas där ungkarlar och brud erbjuds en korvfärgad gummislang som förenar båda sidor av glaset som kommunicerande kärl. Bild, objekt eller rent innehåll rämnar som bestämmelser inför avsiktens olika ansikten.
Stockholm 2009-03-18 © Susanna Slöör
|
|
"Reningsverk II", emalj på glas, 52 x 70 cm, 1969,
© Sten Eklund
"Inriktade former", emalj på glas, 44,5 x 57,5 cm,1968
© Sten Eklund
"Interiör", emalj på glas, 90 x 120 cm,1970
© Sten Eklund
|