Passerar fram och tillbaka, samt åter igen. I ögonvrån noteras gosseporträttet. Det skulle kunna tillhöra konsthistorien, men med blicken bortvänd fäster inte förlagan. Bilden bärs av det faktum att den hastigt passeras. Och ändå har någon valt att täcka ansiktet med rispor som om man inte kunde se utan att samtidigt känna.
Dryden Goodwin (f. 1971) söker sin omgivning genom ögonblicken, de som fångas med pennan eller kameran när bussen drar förbi. Ett av droppar smutsat fönster skiljer människan från linsen. Hastigt, uppstår mötet med ett ögonpar, stirrande stint som om det sökte just dig. Men det kunde lika gärna vara riktat mot inåtvända tankar. När vet vi att iris och pupill öppnas just för oss?
Den Londonbaserade konstnären inleder Hasselbladstiftelsens utställningsår 2009. Detta är hans största utställning hittills. Fem verk presenteras där öga, hand, foto, video och animation bidrar till att utforska mötet, det hastigt uppblossande, människorna emellan. Fotografierna bearbetas som etsningar eller med hjälp av en digital process. I det förstnämnda fallet ärras ytan vit som av en vass knivsudd. I det andra tränger blodstinna ådror fram genom hudens skyddande yta. Fem serier visas med namn som framhäver rollen, dess skiftande form eller skyddande förställning. Vardagens hastiga möten penetreras och lagras med hjälp av pennan och blocket gömt i handflatan. Närmare sjuhundra gånger har handen och ögats känselspröt fångat medresenärernas ansikten.
|
|
Dryden Goodwin låter handen visa vad tanken egentligen uppfattar: de viktigaste dragen. Du är en mun, ett ögonpar, eller en linje från örat ner över käken. Kamerans lins säger mer, men ändå mindre, då den inte kan värdera det formande ljuset som passerar.
Goodwin övervakar och överraskas av de liv som nöter trottoaren, hänger mot handtaget eller stirrar planlöst framför sig. Han skänker alla segerhuvor. Hinnor av beröring omsluter dem som animeras efter videokamerans spionerande rörelse. Fotografi och teckning ingår en pakt för att bryta mimesis förbannelse, ingen representeras utan är. Uppmärksamhetens trollspö öppnar världen.
Stockholm 2009-02-10 © Susanna Slöör
"Cradle 11" (detail), 2008 © Dryden Goodwin/Courtesy of the artist and Stephen Friedman gallery, London" |