”Jag har konstant en gryta kokande och kastar hela tiden nytt material i den” (Tal R)
Den danske konstnären Tal Rs citat för raskt tankarna till poeten Gunnar Björlings av manuskript och utkast till brädden fyllda badkar. När en rysk bomb träffade bostaden 1944 förstördes ”denna moderkaka av skrift” till poetens skärande sorg. Händelsen beskrivs i Horace Engdahls förträffliga essä i samlingsvolymen ”Ärret efter drömmen” om litteraturens grafomaner, dessa tvångsmässigt ständigt skrivande maniker.
Visionen med grytan i kombination med badkaret, som svämmar över av infall och utkast, passar väl in för att beskriva den utställning som Magasin 3 presenterar med den målande och bildskapande motsvarigheten till en litteraturens grafoman. Kring sex målningar, vardera 2x2 meter, har ett landskap av skulptur, objekt, collage, lapptäcken och teckningar uppförts. Hypade trendanalytiker inom reklam presenterar sina framtidsscenarier med hjälp av mode boards. Tal R tar detta sätt att ställa samman infall hämtade från tidskrifter, tyger, foton, färgprover och mönster till en ny nivå. En märklig rörelse skapas där det är osäkert om målningen är slutresultatet eller i själva verket igångsättaren av processen.
Med den här utställningen hoppas jag också att det i somras av Edsviks konsthall kapade begreppet ”figuration” kan återfå den mer aktuella betydelse den har inom samtidskonsten. Tal R tillhör gruppen av internationellt uppmärksammade målare och bildskapare som under det 2000-talet bidragit till att vitalisera måleriet som konstnärligt uttryck. Ett annat
|
|
centralt namn är belgaren Luc Tuymans vars måleri inviger Moderna Museet Malmö verksamhet i slutet av december. Tio år för sent kan man tycka får vi således stifta bekantskap med den här vågen av ”figuration” på en svensk konsthall.
I Tal Rs fall ställs de ingående figurativa bildelementen samman i till synes godtyckliga kombinationer, behandlade som om de vore delar av ett abstrakt eller icke-föreställande måleri. I Sverige skulle man kunna se Dick Bengtsson som en föregångare till detta mekaniska hopfogande av disparata händelser och tecken. Tal R lägger i sin tur till ett än mer utstuderat naivistiskt drag som hisnande nog får mig att tänka på Hilding Linnqvists barnteckningar från tidigt 1900-tal. Beredd med penna och block studerade Linnqvist lystet paraderande soldater, med värja, musköter och uniformernas skinande revärer och knappar. På Magasin 3 rör sig liknande figurer stolpigt på manlighetens catwalk, medan en sköldpadda tar hand om den i duken utsparade mandomen.
Detta sidvägs- eller omvägsrefererande bildskapande lånar utan att blinka från när och fjärran i tid och rum, från andra genrer och tekniker, och driver lekfullt med alla högtravande anspråk oavsett om de ställs inom konsten eller utanför. Bland svenska målare finns många exempel idag som ansluter till en syn på bilden och konsten som påminner om Tal Rs, exempelvis Per Enoksson. Det är därför högst välkommet att en svensk publik får möjlighet att stifta bekantskap med denna säregna gryta full av kokande möjligheter och experimentella rätter.
Stockholm 2009-10-08 © Susanna Slöör
|