Två kvinnor och en man omfamnar en liten byrå. Ja, de verkar nästan vilja smälta samman och bli ett med den. Karin Blüchers foto ”Performing VI” ger genast komiska associationer till en absurd sekvens i filmen Bröderna Mozart (Suzanne Osten, 1986): den scen där symfoniorkesterns medlemmar uppmanas att förhålla sig till sina instrument. Regissörens påtvingade övning möts med ett visst motstånd, men efter hand blir det allt mer uppsluppet och ömsint och får snart erotiska undertoner. Precis som i ett annat av Blüchers foton, ”Performing I”, där två kvinnor smeker en röd klänning med tydligt sexuella anspelningar.
”Performing” är en svit fotografier som just nu visas på Växjö Konsthall. Här är det inte instrument utan just kläder som aktörerna förhåller sig till. Kläder som symbol för människor och deras personligheter. Miljöerna är sparsmakade och agerandet både genomregisserat och mycket konstruerat. Det är ingen hemlighet att Blücher i sina kompositioner sneglat en del på renässansens bildvärld.
Konsthallen delas med Anette Abrahamsson, och hennes funderingar kring nationalitetens innebörd i allmänhet och svenskheten i synnerhet. De enkelt framställda motiven, till exempel en ko rakt upp och ner, framstår som övertydliga symboler för vårt land. Och det svenskaste av allt finns förstås representerat – den röda stugan. Sviten "Hus (Sverige)" ger byggnadstypen status som tecken, en grundform som här presenteras med subtila variationer.
Även Abrahamsson blickar bakåt i konsthistorien, och har tagit sig an en klassiker. Grindslanten, efter en målning av August Malmström (1885), är precis vad det låter som. Men inte en reproduktion av den älskade och hatade bilden, utan en grovt pixlad version. Den ska ses från långt håll för att framträda, men på Växjö konsthall har man löst det med en bakvänd kikare som låter besökaren ana motivet. Bilden kompletteras av fragmentariska akvareller som utsnitt ur originalet och en större temperamålning. Det utpräglat lantliga temat ger besökaren all anledning att fundera på det agrara samhället som härskande referens för svenskhetens symbolvärld.
De båda utställningarna på Växjö konsthall kan ses som separata inlägg, men fungerar mycket bra tillsammans. Hängningen är luftigt gles och måleri och fotografi lyckas komplettera varandra fint.
Växjö 2010-08-26 © Thomas Lissing |
|
"Performing VI" © Karin Blücher
"Ko" © Anette Abrahamsson
|