|
”Flora och Fauna” © Tilda Lovell, Foto: Hanna Stahle |
Med starkt tilltal har Tilda Lovell med sitt verk ”Flora och Fauna” skapat en säregen plats där man minst väntar den. Motiven är hämtade ur myllret i Hieronymus Bosch berömda triptyk ”Lustarnas trädgård”, utvalda och något förenklade. Verket har tagit plats i spiralen av vägar upp och ned genom det nya parkeringshuset ”Solursgaraget” i Vällingby. Här spränger sig det stora rosa växande tornet upp ur asfalten och sträcker sig upp genom flera våningar, på den översta kan man bara skönja en svajig och svällande knopp i skenet av spotlights. Den råa miljön i parkeringshuset kontrasterar mot och förstärker formernas och figurernas uttryck och absurditet, de köttigt erotiska växtbladen, den stirrande hundens undergivna blick.
|
”Flora och Fauna” (detaljstudier) © Tilda Lovell, Foto: Hanna Stahle |
Men hur är konsten egentligen tänkt att fungera här? Den ligger lite undanskymd för dem som parkerar på gatuplanet och inte har anledning ta vägen ner längs spiralramperna. Den tvåbenta meterhöga hunden kamoufleras något mot den mörka asfalten och först om man stiger ur bilen och till fots tar närkontakt med verket ser man den lilla bronsugglan som ruvar inne i tornets nedersta form. Det är ett på många vis helt galet projekt. Det är dock mycket upplyftande att få upptäcka det och kanske är det just befängdheten i att finna en sådan värld i ett parkeringshus som kittlar lite extra.
Den som vill och vågar kan fördjupa sig genom skikten av våningsplan och i verkets surrealistiska förunderligheter. Alla drive-in-konstsugna rekommenderas därför ett besök i Solursgaraget, cirkulera ner till nedersta plan, och lämna bilen där en stund och kliv in i rummet.
|
”Steg” © Berit Lindfeldt, Foto: Hanna Stahle
|
Ett stenkast därifrån fångar Berit Lindfeldt ett fragment av en rörelse i sin skulptur ”Steg”, en stiliserad sko på väg in i Vällingby centrum. Dess avskalade och skulpturala formspråk har inga problem med att hävda sig i den stökiga köpcentrummiljön. Den är på sätt och vis pekboksenkel i sitt uttryck samtidigt som formen är komplex och den fungerar alldeles utmärkt som ett nytt inslag i Vällingbys modernistiska centrum från 1954. Kanske kan den sägas göra kommersen en tjänst genom att bjuda in till dess tempel, men stegets rörelse till trots tycks den också fånga upp det motsatta och ställer oss en fråga om vart vi är på väg och varför.
|
”En hemlös räv” © Laura Ford, Foto: Mats Liliequist
|
Ett raggigt bylte sitter på marken i ett gathörn mitt i Stockholms city. Det är en vanligt förekommande syn i världens storstäder och vi har vant oss vid att titta bort, att låta blicken flacka iväg och möta vad som helst utom just tiggarens törstande ögon. Men så fort de förbipasserande blir varse att det är fråga om en skulptur drar byltet istället till sig omgivningens blickar som en magnet.
Det är kommunala Stockholm konst som köpt in skulpturen ”En hemlös räv” av Laura Ford. Den har fått sin placering först i efterhand och det har skett på ett lite annorlunda sätt. De hemlösas tidning ”Situation Stockholm” kontaktades och dess läsare fick möjlighet att rösta fram vilken av tre alternativa platser den skulle placeras på. Och de fick som de ville. Nu sitter den där i korsningen Strömgatan/Drottninggatan, i marknivå mitt emellan Rosenbad, Riksdagshuset och statsministerbostaden på Sagerska palatset och ifrågasätter den rådande situationen. Räven väcker också ständigt uppmärksamhet bland horderna av passerande turister som glatt fotograferar varandra i dess sällskap. Bortglömda är ryttarstatyerna med sina storvulna anspråk på ära och uppmärksamhet. Omhuldad är istället gestalten som sitter där i sin filt, raggig och frusen, med tiggarbössan och sin lilla skyddsling i knäet.
Stockholm 2010-01-04 © Hanna Stahle
Stockholm Konst | Omkonsts startsida |