Under trettionio dagar tillkom de trettionio gouachemålningar som årets Xet-stipendiat, Malin Holmberg, visar på Xet-museet i Tumba centrum (Botkyrka konsthall). Bilderna tjänade som ett slags dagboksblad under vandringen mellan Stockholm och Wanås, hösten 2009. Väl i Skåne uppförde Holmberg utomhusverket ”Jag ska sluta älska dig” i Wanås skulpturpark (läs recension).
Gouacherna är små intima formexperiment, anspråkslösa och omedelbara. En idédagbok att hämta inspiration ur, fylld av visuella notationer att kapsla in tiden med – kanske låter den sig snärjas som synbilderna av drömfångare.
Cirkeln och elipsen är ständigt återkommande. De sväller, förskjuts, förändras och försvinner. Associationerna går till Sonia Delaunay, som ofta använde denna optimalt omslutande, expanderande form. Hos Holmberg står den kanske som tecken för solen, den för fotvandraren eftertraktansvärda.
I den stora målningen "Lyssna. Bergen rör sig" från 2008 har solen färgats svart, som en förblindande motljuseffekt. Under den ett stiliserat alplandskap, främmande, ouppnåeligt.
I den färgintensiva panoramamålningen utan titel (se ovan) har solformen fördubblats. Som med två gigantiska ögon (eller billyktor, en röd och en grön) stirrar målningen på oss, uppfordrande. Avrundningen av de två översta hörnen betonar att det rör sig om en avbild – inte att misstas för verkligheten; det upplevdas tecken snarare än det seddas.
Stockholm 2010-12-01 © Leif Mattsson |