Det är de stora frågorna Mårten Medbo fokuserar på i "Schoolyard Monkeys", de tidiga, smärtsamma och kanske livsavgörande, som pennalism, mobbning och förtryck av de svaga. Men formen för utställningen är, trots det allvarliga ämnet, nog så förförisk och inbjudande - charmiga små apor får spela rollen av både offer och utövare.
Det är svårt att värja sig emot det direkta tilltalet, språket utan förskönande omskrivningar, det nakna våldet (fysiskt och psykiskt) med dess förfärande konsekvenser - om än här i sin linda på en tänkt skolgård eller ett dagis. Det hjälper inte att aporna är söta och ömkliga, klumpen i halsen sitter där i alla fall (kanske just därför?).
Att slå på den som redan ligger, att ta krokben, att låta kumpanen hålla fast offret så slaget lättare kan träffa magen. Listan på oförrätter blir snart lång, här exemplifierade i metaforisk form genom stengodsets sköna exakthet.
Naturligtvis stannar inte Mårten Medbos humanistiskt färgade anklagelser vid skolgården eller dagiset. Det påstås inte direkt men nog fortsätter övergreppen om än i mer sofistikerad form i vuxenlivet, på arbetsplatser och i andra sociala sammanhang. Och den ultimata, mest extrema formen av pennalism - den etniska rensningen - är egentligen bara en storskalig variant av skolgårdens grymma förövningar. |
Kanske har Medbo skildrat oskuldsfullhetens oundvikliga död mest subtilt i den ensamma näsblödande apan. Med förvånad uppsyn och med det rubinröda blodet droppande på sina händer står apan inför insikten om sin egen (och andras) mortalitet. Efter det finns ingen återvändo.
Stockholm 2010-06-09 © Leif Mattsson
"Schoolyard Monkeys", stengods, höjd c:a 30 cm
© Mårten Medbo
|