"Omvärlden förändras i vetskap
att den finns och ständigt
måste utsättas för våra blickar"
Så skriver Thomas Millroth i den nyutgivna boken "Timglas", en presentation av KG Nilsons långa arbete med timglasformen. På Galerie Bel'Art går det att ta del av ett flertal av dessa målningar. Ofta är de små och kvadratiska med ett slags brilljantslipad färgfacettform.
I kontrast mot Nilsons tidigare arbeten, med ett underligggande urbant tema (bilar, vägar m.m.), har timglasen en stramare karaktär. Diagonalen som bildas av timglasets två trianglar, den ena uppochnedvänd, skär som med ett rakblad genom kompositionerna. De horisontella och vertikala linjerna förmår inte hålla emot den lutande linjens förmåga att uttrycka tid. Det som lutar kan också falla; en kreativ instabilitet bildas. Dessutom skapas ett perspektivistiskt plan in i bilden, som kontrast mot en endast anad, undflyende horisont.
I avsteget finns huvudlinjen - variationen ger slutsatsen karaktär. Så vandrar tankarna i mötet med KG Nilsons triangelsonetter. Omtaget, förskjutningen, förändringen, alla bidrar de till helheten. Och tematiken blir paradoxalt nog tydligare och renare för var tillkommande komplexitet.
Stockholm 2010-03-03 © Leif Mattsson |