Den långa korridoren i entrén kröns av en gnistrande och fragil pyramid av krossade julgranskulor. Innanmätets silverfärg balanseras av utsidans bjärt orangea ton. Objektet tronar på sitt podium som en vakthund på post, med uppdrag att båda skydda och pryda öppningen till händelsernas centrum.
Man frestas möjligen att begrunda det ekonomiska förvandlingsnummer som här ägt rum, från krimskramsets prislapp på någon hundralapp till skulpturens väsentligt högre värde. Men det undret har ju ägt rum så många gånger tidigare inom konsten att det knappast är av intresse. Även en färgklick kan genomgå en liknande transformation när den väl fått fäste på duken, om den sedan exponeras i rätt sammanhang.
Valet av material är möjligen en konsekvens av en vilja att undersöka övergången mellan vardagens triviala uttryck och konsten. När och hur inträffar denna scenförvandling? Räcker det med omgivningens sanktionerande kraft eller finns det andra kvaliteter att söka?
Elisabeth Westerlund arbetar genomgående med icketraditionella material för att skapa sina bilder, objekt och installationer. I fonden hänger ett större verk, ”You are here”, snubblande lik en målning. På duken är kulörta trådar, urklippta tygremsor och fragment ut fotografier noggrant uppklistrade. Den snitslade banan med sina fotografiska nedslag skulle kunna vara en spelplan, en minneskarta, resplan eller ett ornamentliknande mönster, en dekoration utan annat syfte. |
|
I teckningarnas likaledes dekorativa vindlingar av enkla cirklar och bågformer sitter leksakslandets sällskapsdjur och glittrar leende, som de klisterfigurer de faktiskt är. Samlarvärdet är kanske lika viktigt för tioåringen med sitt första bokmärksalbum som för samlaren av konst, om än på olika nivåer. Den cirkulära kommunikation som kolasnörena i det innersta rummet upprätthåller mellan de upprättstående gottpåsarna i papp, går mig möjligen förbi. Men i övrigt ges en elegant uppvisning i hur bildkonsten låter sig komponeras för att kringgå vardagen.
Stockholm 2010-03-10 © Susanna Slöör
"Puppy love (Blue)" (detalj), 2010, blandteknik på papper
© Elisabeth Westerlund
|